cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ELLA, LA HUPPERT

Du n’hi do el rebombori que ha despertat l’estrena d’Elle. La veritat s que la uni de dos talents com els de Paul Verhoeven i Isabelle Huppert, juntament amb la trama argumental, ja havia aixecat fora expectaci; per ha estat un cop s’ha pogut visionar a les sales comercials, que la cinta rpidament s’ha convertit en un autntic fenomen, malgrat no deixar de ser un film francs de no excessiu pressupost i en principi de temtica no apta per a tots els pblics. I s que ens trobem davant una d’aquelles (cada cop ms escasses) pellcules que no deixa indiferent a ning, convida a la tertlia i demana un perode de maduraci posterior, en el qual vas apreciant detalls a cada dia que passa.

El punt de partida d’aquesta obra inclassificable, s l’agressi amb violaci d’una empresria d’xit a casa seva (no descobrim res perqu es veu ja a la primera escena). I a partir d’aqu, amb l’excusa dels seus intents per descobrir-ne l’autor, el director es dedica a disseccionar implacablement el seu cercle familiar, laboral i d’amistats, deixant al descobert les misries, els secrets i les mancances de tots ells, molt en la lnia del que feia Buuel als seus films amb la classe burgesa. En aquest sentit la cinta no escatima detalls en cap moment, i s’acarnissa especialment en el retrat mascul, descrivint els homes com a ssers insegurs, immadurs, sexualment turmentats, febles, hipcrites i fatalment violents. En canvi, les dones que apareixen, malgrat compartir alguns d’aquests trets, tenen ms personalitat, sn pragmtiques, i ms segures de si mateixes.

Amb Elle, Paul Verhoeven torna a demostrar la seva ductilitat i facilitat per adaptar-se a tot tipus de cinema, com ja va fer en el seu desembarcament a Hollywood amb la cincia-ficci (Robocop o Desafiament Total) o el thriller (Instint Bsic), o quan es va reinventar a nivell europeu desprs d’un llarg silenci amb el magnfic retrat de la resistncia contra el nazisme a Holanda que va suposar El llibre negre. En aquest cas, ens ofereix un plat farcit de tota mena de fets i persones bastant desagradables, per embolcallat en l’estilisme i el toc intellectual de cert cinema francs, i aix si, recolzat en un gran repartiment, amb Isabelle Huppert al capdavant, servint-nos un dels seus caracterstics personatges turmentats, freds i amb molt de carcter, marca de la casa. Perqu resulta evident que el film es construeix al voltant de l’actriu que en el seu dia ja ens va impressionar amb La Pianista, i que aqu s el centre de totes les trames, desplegant una personalitat abassegadora.

I s que a la Huppert, li passa una mica com a Meryl Streep, que s’han convertit en un gnere en si mateix, i quan apareixen en una pantalla acaparen tota l’atenci, tot i que com a grans actrius, donen joc i milloren tamb les actuacions de la resta de repartiment. Aquest fet queda ben pals en l’altre film de l’actiu francesa que ha coincidit a la cartellera: L’avenir (El porvenir). Sota la batuta d’una altra directora de prestigi, com s Mia Hansen-Lve, l’actriu ens obsequia amb una nova exhibici de domini de l’escena i del personatge, interpretant a una professora de filosofia en ple replantejament vital, a causa dels canvis que es produeixen en el seu entorn i que l’obligaran a reinventar-se com a dona, mantenint la fidelitat als seus ferms principis. El film no cerca desenvolupar un gran argument, ni plantejar trames que es resolguin al final (com l’amistat amb el seu alumne avantatjat), sin que es limita a descriure la vida d’una dona en un espai de temps concret, sense un gran final que doni per tancada l’acci, sin simplement plantejant la quotidianitat d’una intellectual de classe mitjana-alta que veu com arribant a la seixantena recupera la llibertat per comenar de nou. I vist el resultat final, realment no fa falta res mes per fruir de 100 minuts de gran cinema.

Notcies - Cinema Catal . NET
Els cartells de les pellcules

lectures: 135

Una crtica de Marc Serra

2 de desembre de 2016


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small