cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LA FREDOR ASSASSINA DE LA BUIDOR

Lenfant terrible del cinema dans i figura internacional Nicolas Winding Refn, ara presentat sota les inicials NWR, estrena la seva coproducci americana, francesa i danesa The Neon Demon, ambientada en el mn de la moda a Los ngeles de la m duna nouvinguda, Jessie (Elle Fanning), que intentar obrir-se cam com a model. La trama localitzada en el competitiu i canita mn de la moda, pot semblar confusa i plena de fugues onriques, visions i digressions sense volta ni solta, per ens evoca histries de desig i possessi, denveges i tracions, mogut tot plegat pels mbils de lambici i el triomf.

Aqu hi juga un paper fonamental la protagonista, Jennie, innocent criatura a punt de ser devorada per aquest mn sense escrpols, frgil nina a punt de ser trencada, joguet per usar i llenar. Per alhora Jennie es revela com un personatge possedor dun deix de maldat, sinistre, ja que gaudeix de un do natural imbatible, la seva excepcional bellesa natural. Un tret fsic ideal per al camuflatge, el qual utilitza ambiguament, exhibint-se com una jove confiada i segura, urpes de guepard per sobreviure en aquesta selva de les aparences.

Aquesta bipolaritzaci que sestableix entre gasela, animal de presa, i la fera depredadora que porta a dins, deixa al final la percepci dun personatge dislocat, escindit. Aix senfila el cam de la follia, en sintonia amb aquells personatges somiatruites destruts pels malsons de grandesa de Hollywood, cignes trencats. La moda, com el cinema, dos falsos mons construts sobre la imatge i el glamur, el camp propici per parlar de la seva cara fosca, la lluita per la fita lxit i, com aquests desitjos excessius sn capaos de crear monstres.

Lesteticisme i el preciosisme grandiloqent exercit per Refn en les seves peces emblemtiques Drive (2011) o Only God Forgives (2013) lha portat en aquesta ocasi prop de labstracci. Refn arracona el seu tant asfixiant com hipntic barroquisme visual per una posada en escena marcada per la buidor i la fredor en una film quasi conceptual. A primer cop dull tot sembla gratut i artificis, una operaci de disseny, un opulent videoclip, un espot publicitari. Per crec el seu extrem estil glacial lha conduit a un punt de retorn, tant o ms atractiu i fascinant, per la seva conjugaci de superfcies llises i monocolors, habitacions buides empaperades, habitacions luxoses de decoraci absent i els vestits i peces de roba que converteixen els cossos en maniquins.

Crec que hi ha un esfor deliberat de desprendres de la tirania de la narraci convencional per insistir en la preeminncia dels colors, les lnies i, sobretot, les formes geomtriques, donant peu a informals escenes pictriques del no res. Aquesta esttica de la desfiguraci i la buidor sajusta perfectament al mn de la moda. La deconstrucci dels personatges arriba a la seva despersonalitzaci, per deixar nicament el cos, la perfecci de les formes, la model, en sintonia amb labsolutisme dels canons i parmetres duna bellesa envasada a mida. Lembolcall de les vistoses desfilades proporciona a Refn la carnada necessria per a una sagnant i infernal festa de les vanitats i la disfressa.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 251

Una crtica de Joan Millaret Valls

2 de desembre de 2016


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small