cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CINEFLIA I ASSUMPTES FAMILIARS AL 70 FESTIVAL DE CANNES

Quarta jornada competitiva marcada, duna banda, per la memria cinefla grcies a un retrat sorneguer dun mite de la modernitat cinematogrfica como s Jean-Luc Godard a La redoutable del francs Michel Hazanavicius. Per laltre costat Cannes sobra a la comdia adulta del cinema independent americ de la m de Noah Baumbach amb la inspirada pellcula, The Meyerowitz Stories (New and Selection).

Fora de la Secci Oficial, i entre les mltiples projeccions que adornen el certamen francs, destaca fora de competici una estripada comdia britnica adolescent punk amb extraterrestres en neopr de John Cameron Mitchell, How to talk to Girls at Partys , adaptaci duna novella de Neil Gaiman, i amb una desfilada de glamur i kitsch per la catifa vermella en un repartiment encapalat per Nicole Kidman, Elle Fanning o Alex Sharp. Molt ms instructiva ha estat la presncia del mestre Clint Eastwood en motiu de la projecci del clssic modern Sin perdn (1992), seguida duna concorreguda masterclass.

Desconstruint Godard

Michel Hazanavicius concursa per tercera vegada en la Secci Oficial desprs dun sonat nyap, The Search (2014), i ho fa amb Le Redoutable, en qu torna a inspirar-se en la histria del cinema, com ja va fer respecte al cinema mut a la clebre The Artist (2011). Hazanavicius explota la figura del cineasta francs Jean-Luc Godard (Louis Garrel) a partir de una novella de qui va ser la seva parella, Anne Wiazemsky (Stacy Martin), vint anys ms jove que ell, la musa godardiana del film que abordava el maoisme, La chinoise (1967).
Hazanavicius juga en un to desimbolt i gens hagiogrfic a imitar lesttica audiovisual aportada per Godard a la Nouvelle Vague mitjanant un format de pastitx farcit de colors, inscripcions en la pantalla o les anticonvencionals interpretacions actorals a travs dactes com mirar directament a cmera.
Per el cineasta francs no deixa de banda el moment convuls que va travessar el cineasta, igual que la sacsejada del propi pas, com la coneguda agitaci estudiantil que va esclatar amb el Maig del 68. Esdeveniments en els quals el cineasta va participar en les mateixes manifestacions, barricades i assembles destudiants, fruit del seu comproms revolucionari Un any farcit de polmiques com la del festival de Cannes el mateix any en qu Godard i altres van forar laturada del festival, fruit de la seva radical frontal oposici als cineastes de la tradici narrativa francesa.
Preval un plantejament de comdia entretinguda i fresca, anant ms enll de la mirada documental i histrica, reinventant el moment i el personatge especialment en la seva relaci amb Anne Wiazemsky. Le Redoutable semblar irreverent per als ms puristes, per serveix perfectament com a reportatge sobre la vida, miracles i cagades de Godard. Un disfrutable entreteniment, com era The artist, amb un treball extraordinari de Louis Garrel donant vida al genial cineasta i adoptant la seva personalitat intempestiva, un provocador nat, de tarann superb.

Radiografia familiar

Noah Baumbach director desplndids films com Hanna Ha (2012) o Mientras seamos jvenes (2014), figura paradigmtica de la comdia urbana del cinema independent nord-americ, competeix per primera vegada a Cannes amb una entranyable i enginyosa The Meyerowitz Stories (New and Selection) . En aquest film centrat exclusivament en lmbit duna famlia novaiorquesa, Baumbach porta a terme una intelligent recerca de la relaci de tres fills i el seu pare, Harold Meyerowitz (Dustin Hoffman), escultor passat de moda, divorciat o separat de quatre dones, confrontat al seu propi envelliment.
En aquesta famlia extravagant i atpica, prcticament un model calcat de la filmografia novaiorquesa de Woody Allen, trobem sobretot dos germanastres enemistats, recelosos, que representen ambds la versi oposada de lxit i el fracs. Un s un home de negocis, un triomfador, Matthew (Ben Stiller), i laltre s un compositor frustrat, Danny (Adam Sandler), retrobats per lingrs hospitalari del patriarca.
Tots els personatges arrosseguen problemes de separacions i mancances emocionals. Personatges sovint pattics o ridculs per sempre adorables en la seva grandesa o la seva mesquinesa. Tot i el to desenfadat, predomina sempre un format tragicmic o agredol, en una atmosfera banyada de melangia i nostlgia, per sense dramatisme i efectismes, tot i els moments brillantssims de comdia. I s que Baumbach compta amb una parella dasos de lhumor como Adam Sandler o Ben Stiller, en un repartiment que recupera un divertit Dustin Hoffman o Emma Thompson, la darrera dona de Harold, pssima cuinera i addicte a la beguda.
Baumbach es revela per ensima vegada com un gran dialoguista i un hbil constructor descenes, virtuts inusuals en el difcil registre de la comdia, sense haver de caure en els fcils paranys habituals. Per tamb destaca com a destra cineasta, servint-se d una estructura compartimentada en blocs corresponents als personatges per separat o la seva posada en com. Fragments en realitat duna famlia descomposada o, ms aviat, apedaada, que saguanta en pinces, per que resisteix i segueix.

Notcies - Cinema Catal . NET
Clint Eastwood rep homenatge a Cannes

lectures: 90

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

22 de maig de 2017


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small