cinema catal� . caT
Notícies anteriors
70 FESTIVAL DE CANNES ES DIVIDEIX ENTRE LA FRIA I LA CALMA

La cinquena jornada ha comptat amb tres bones propostes a concurs que contribueixen a engreixar una bona mitjania qualitativa del certamen francs. Una de les primeres espases del certamen francs, Michel Haneke, intentar conquerir la seva tercera Palma dOr amb una altra esmolada i demolidora cinta, Happy end. I el grec Yorgos Lanthimos repeteix de nou a la Secci Oficial amb una incmoda i aterridora cinta sobre el cstig a The Killing of a Sacred Deer. La fria i lhorror de Haneke i de Lanthimos es combinen a Cannes amb la calma de la veu menuda del tercer en discrdia, el sud-core Hong Sangsoo, que competeix a Cannes de nou amb una altre proposta tan senzilla com meravellosa, The Day After.

El corc

Laustrac Michael Haneke, omnipresent en la Secci Oficial des de lany de Funny games(1997), intentar conquerir la seva tercera Palma dor amb Happy end desprs dAmor (2012) i La cinta blanca (2009). Haneke participa enguany amb un furibund retrat duna famlia burgesa del nord de Frana, diseccionant de nou con en altres ocasions els seu personatges i els seus actes, afectats tots per una mena de podridura i de cor que ho devora tot.
La famlia esdev el lloc privilegiat, lescenari ideal, per estudiar les relacions humanes dins dun cos tancat. Ja hem vist en el festival com Baumbach sacostava a lentorn familiar a The Mayerovitz Story des de lhumor i la melangia, per sense fer-ne sang. En canvi, Haneke sacarnissa, com de costum, sobre els membres de la seva famlia.
En una estructura fragmentada, com una pellcula en construcci, en qu els trossos dispersos es van recomposant per conformar un mosaic asfixiant, una nova histria irrespirable. El ttol es pot interpretar en clau irnica, consubstancial a lamargor que exhala sempre Haneke, o si cap, fins en tot en clau testamentria. Per al final copsem aquest ambivalent ttol, una histria desesperada, ja que en aquest trencads hum de Happy end predominen els sucides i els assassins compassius.
Entre lampli ventall de protagonistes destaqua el paper duna nena que ha patit la mort de la seva mare, previsriament intoxicada en un sucidi, exponent duna infncia desgraciada, i alhora retrat esgarrifs de la crueltat infantil. Aquesta nena, en un paper senzillament prodigis, es veu complementada amb el vell patriarca.
Amb un elenc conformat per Isabelle Huppert que collabora amb Haneke per quarta vegada-, o el veter en cara en actiu Jean-Louis Trintignant que repeteix amb el cineasta austrac desprs dAmor, Mathieu Kassovitz o el britnic Toby Jones.

A cor obert

El grec Yorgos Lanthimos repeteix de nou a la Secci Oficial amb una gran coproducci i protagonisme internacional en un ttol ben esquiu, The Killing of a Sacred Deer, desprs de la desencisada faula futurista Langosta (2016). Lanthimos ha dirigit ara una cinta sobre el drama duna famlia perfecta assetjada per la presncia dun noi tan enigmtic com progressivament aterridor. Aquest noi, espcie dsser demonac, provoca el caos en la modlica famlia dun cirurgi cardiovascular, Steven Murphy (Collin Farrell que repeteix amb Lanthimos desprs de La langosta-), casat amb Anna (Nicole Kidman) i amb dos fills.
El noi, Martin (Barry Keoghan), s una presncia misteriosa des dun bell principi, presentat com a fill dun pacient mort de Steven, per culpa duna negligncia mdica. Steven sembla haver-se convertit en protector o tutor del noi, prestant-li atenci, com una mena dexpiaci de la seva culpa. Per en realitat, el noi busca el cstig implacable, que la justcia cega caigui damunt la famlia, com una plaga bblica.
Un film visualment espectacular, amb un tractament majestus dels espais, que deixa una geografia de la buidor. Autntics paisatges domstics del terror com, per exemple, lhorror i la bogeria que neix a lhotel Overlook de Kubrick a El resplendor (1980). Un treball exquisit amb les grans superfcies, sovint amb gran angular, que deixa els personatges perduts i atrapats en uns espais desmesurats, com sales i passadissos.
Un film carregat de simbolisme i convertit, de fet, en una potent metfora, en qu la venjana del noi actua com a punici extrema dun sentiment de culpa que empaita a Steven. I s que dotat de poders paranormals, el noi deixa els fills paraltics amb un simple gest, arrossegant a Steven a un sacrifici final terrible per deslliurar-se de la maldat.

Malentesos

El sud-core Hong Sangsoo competeix de nou en la Secci Oficial desprs dEn otro pas (2012) amb The Day After, rodada en blanc i negre, encara que participa per partida doble a Cannes tamb fora de competici amb Claires Camera.
The Day After s una histria mnima, reduda prcticament a quatre personatges, i a escassos escenaris, que dna un grandssim joc en una combinatria perfecte de tants pocs elements. El nus dramtic rau en la infidelitat del director duna editorial, Bongwan (Kwon Haehyo), i la confusi que es genera el confondre la seva esposa a una nova i guapa treballadora, Areum (Kim NMinhee), en el seu primer dia de feina, amb lamant del seu marit.
Aquest home, figura patetitzada, s un pobre personatge atrapat en les seves mentides, i sobrepassat tamb pels esdeveniments, especialment pel que fa a la seva relaci amb tres dones alhora, prcticament en un mateix dia. Sangsoo, mestre de la simplicitat, juga amb el temps narratiu en la seva discontinutat, especialment al principi, per arrenglerar-se progressivament cap a un cert ordre lineal.
Un film estructurat com una rond de trobades i desencontres, feta tamb a base de rondes dalcohol al voltant duna taula dun bar, tret distingible del cineasta sudcore, aix com els seus protagonistes masculins sempre xerraires i posats en ridcul. Una ronda perfectament traada, feta amb tiralnies. I un film deliciosament esplndid, profundament hum, lleuger i greu alhora, que eleva una ancdota quotidiana a la categoria moral i tica.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula "Happy end"

lectures: 126

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

23 de maig de 2017


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small