cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL 70 FESTIVAL DE CANNES S’INTERROGA SOBRE LES IMATGES

Desprs de tres films a competici en la Secci Oficial el dilluns 22, aquest dimarts el festival es pren un temps mort i tan sols ha projectat un film a concurs. Es tracta de la discreta cinta sobre la visi o la seva absncia de la japonesa Naomi Kawase, Hikari, d’altra banda, una de les comptades dones que t una presncia regular en el certamen francs. Tot i aquesta jornada de descans, el certamen francs dedica enguany diverses sessions especials en motiu del seu 70 aniversari.
Si ahir es va exhibir, per exemple, la ltima pellcula del francs Andr Tchin, Nos annes folles en una sessi d’homenatge, avui una d’aquestes sessions, fora de concurs, ha estat dedicada al desaparegut cineasta irani Abbas Kiarostami, de qui s’ha pogut veure el seu experiment flmic pstum, 24 Frames. I s que, en realitat, tant Hikari de Kawase com 24 Frames de Kiarostami, comparteixen ambds una mateixa inquietud, que els porta a preguntar-se sobre la concepci de les imatges i de com l’espectador les percep.

Com veiem les imatges

Desprs de Una pastelera en Tokyo (2015), seleccionada en la secci Una certa mirada de Cannes, Kawase participa ara amb Hikari en la Secci Oficial. Hikari es centra en la relaci que s’estableix entre una audiodescriptora de pellcules per a cecs, Misako Okazi (Misaki Ayame), i un reputat fotgraf que est perdent la vista, Nakamori (Masatoshi Nagase). Per el seu pas per la competici ha comportat una certa decepci ja que la cineasta nipona es volca cada vegada ms en un cinema ms fcil, ms digerible, cada vegada ms endolcit, propens tant a la sentimentalitat i que aqu explota les postes de sol d’abast transcendental.
Si b s cert que, en fora moments, Naomi Kawase es preocupa per la recepci de les imatges de part de l’espectador, en aquest cas, aquell que pateix ceguesa i que, per tant, depn dels comentaris d’un altre. Toca punts en com que tenen a veure amb la percepci que un t de les imatges, en aquest cas, a travs de la descripci que proporciona una veu fora de la pantalla, com si Kawase abords el camp de la crtica confrontada a les imatges d’una pellcula.
El nus real del film s el drama d’un fotgraf que perd inexorablement la vista per que conserva encara la seva cmera cinematogrfica, el seu cor, com ell mateix ho defineix. Un artista que treballa amb la visi i les imatges, i que es veur mutilat aix d’aquesta do. Mentre la noia que comenta les imatges per cecs es veu en una crulla ja que ha de seleccionar un tipus de comentaris per illustrar les escenes visuals pels discapacitats visuals, convertint sella en els ulls del grup.
Kawasi s’allunya d’aquest registre ms reflexiu sobre la naturalesa de les imatges audiovisuals per centrar-se progressivament en l’atracci que la noia sent envers el fotgraf. Una noia que busca la llum, explicitat en el seu ttol original que en angls ha estat tradut com Radiance, trasbalsada per l’absncia del seu pare mort, i allunyat de la seva mare envellida i afectada progressivament de demncia que viu en el camp.

Quines imatges veiem

Ms que una pellcula a l’s, 24 Frames de Kiarostami , es tracta d’una exploraci de les imatges visuals, mitjanant una srie de 24 fotografies en moviment. Son 24 instantnies animades, des d’un inicial quadre de nevat de Brueghel, a una srie de fotogrames preses en pla fixe, en qu predominen imatges quietes, congelades, corresponents majoritriament a paisatges nevats o marines.
Un conjunt d’imatges sense presncia humana en la seva gran majoria, amb una insistncia absoluta en la presncia d’animals, sobretot, corbs o vaques, que es passegen per unes natures mortes, imatges irreals en realitat ja que sn tractades digitalment.
Fusi i confusi entre quadre, fotograma de cinema i fotografia, tres registres visuals agermanats. Imatges fixes d’una durada de quatre minuts cadascuna per especular sobre les imatges que veiem, intentant reflectir l’abans i el desprs de la imatge justa i precisa que vol l’artista. Una especulaci sobre la naturalesa de les imatges que ha agafat desprevinguts a la premsa provocant la deserci d’un bon nombre d’espectadors.

Notcies - Cinema Catal . NET
"Hikari"

lectures: 106

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

23 de maig de 2017


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small