cinema catal� . caT
Notícies anteriors
PALMA DOR A LES CONTRADICCIONS DEL COMPROMS DE THE SQUIRE DE RUBEN STLUND

El jurat internacional del 70 Festival de Cinema de Cannes, presidit per Pedro Almodvar (acompanyat, entre altres, per lactor Will Smith, lactriu Jessica Chastain o la realitzadora Maren Ade) ha concedit la preuada Palma dOr a The Squire del suec Ruben stlund, director duna altre cinta coronada tamb a Cannes Fuerza mayor (2014). Es tracta duna decisi valenta del jurat que ha volgut premiar un dels films ms arriscats temticament i visualment, un perfecte exponent de cinema reflexiu, qestionador, provocador, que interpella a lespectador des de lambigitat i no des de la demaggica. Es tracta dun film satric i corrosiu sobre el comproms i la conscincia com a marca o eslgan que entra en franca contradicci amb lactitud del protagonista principal, director dun museu dart modern.

Palmars

El Gran Premi del Jurat ha estat per un film dampli consens, 120 battements par minute de Robin Campillo, guanyadora tamb del Premi de la Crtica Internacional (FIPRESCI). El francs Campillo, que sestrenava en la Secci Oficial a Cannes, ha dirigit un emotiu i vvid film de reconstrucci histrica sobre lactivisme gay francs als noranta, concretament centrat en el moviment Act Up.
El Premi del Jurat ha estat pel rus Andrey Zvyagintsev amb Loveless, un film amarg i desencisat, angoixant fins i tot, sobre la desaparici dun nen duns pares divorciats, vctima propiciatria de legoisme dels grans. Desprs de la demolidora i pessimista cinta sobre la corrupci exhibida tamb a Cannes Leviatan (2014), Zvyagintsev veu revalorada la seva dimensi autoral amb aquesta nova pellcula desencisada i dabast ssmic, Loveless.
El Premi a la Millor Direcci ha estat per la realitzadora nord-americana Sofia Coppola pel seu estilitzat i vapors remake de El seductor de Donald Siegel a The Beguiled, en qu retrata un mn femen clos, un pensionat femen, en el Sud durant la Guerra Civil Americana, que es veu sacsejat per larribada dun soldat ferit del Nord, una intrusi dun home que provoca el desvetllament dels desitjos femenins amagats.
El Premi al Millor Gui ha anat a lexcepcional i excellent film del grec Yorgos Lanthimos The killing of a sacred deer, guionitzat pel mateix cineasta i Efthimis Filippou, guard compartit ex-aequo amb una altre film magistral com You Were Never Really Here de la cineasta Lynn Ramsay, autora tamb del gui.
El Premi a la Millor Interpretaci Femenina ha estat per lactriu nord-americana Diane Kruger en el film alemany In the Fade de Fatih Akin, verdaderament laspecte ms destacat dun melodramtic film fora qestionable, que broda un autntic paper de dona trgica fet pel seu llument, i que pispat el guard a altres rivals femenines amb papers daltura com la jove francesa Marine Vacth a Lamant double del francs Franois Ozon.
Daltra banda, el Premi a la Millor Interpretaci Masculina ha recaigut en Joaquin Phoenix pel film You Were Never Really Here de la cineasta Lynn Ramsay, un film que suma un segon reconeixement. En la darrera pellcula a competici en la Secci Oficial, Phoenix fa un paper dassass a sou absolutament trastornat, assetjat per una infncia desgraciada, i que cuida a la seva mare gran, i que ha superat a altres seriosos contrincants com Louis Garrel interpretant al cineasta Godard en Le Redoutable del francs Michel Hazanavicius.
I en una edici de grans celebracions, el Premi Especial del Jurat 70 Aniversari ha reconegut la contribuci cinematogrfica de Nicole Kidman, present en dos films a competici, ambds premiats, The Beguiled i The Killing of a Sacred Deer, per que ha desfilat fins a tres vegades per la catifa vermella del certamen francs, ja que tamb va participar en el film fora de competici del britnic John Cameron Mitchell, How to talk to Girls at Partys.
Tot i un palmars ben repartit, ha estat impossible fer justcia a tothom, i han marxat sense premi de Cannes cineastes i films que han deixat tamb una forta petjada en la Secci Oficial, com Franois Ozon amb la seva torbadora i malaltissa Lamant double, el sudcore Hong SangSoo amb la seva deliciosa filigrana mnima sobre la ronda del amor The Day After, Todd Haynes amb la sumptuositat i elegncia dun film amb al de conte Wonderstruck o Noah Baumbach amb la inspirada i melanclica pellcula, The Meyerowitz Stories (New and Selection).

Altres premis

Premi Camra dOr a la millor direcci debutant de les quatre competicions simultnies del certamen - Secci Oficial, tot i que sense primeres obres enguany; Una certa mirada; Quinzena dels Realitzadors i Setmana de la Crtica - ha estat per lesplndid film de la secci parallela Una certa mirada de la directora francesa Lonor Serreille, responsable del gui tamb, Jeunne femme, amb una interpretaci antolgica de la seva protagonista principal, Laetitia Dosch.
I en aquesta secci cal esmentar el Premi a la Millor Pellcula per A Man of Integrity de lirani Mohammad Rausolof atorgat per un jurat presidit per lactriu nord-americana Uma Thurman. Un jurat que ha reconegut la feina del cineasta mexic Michel Franco a Las hijas de Abril amb el Premi del Jurat, que compta amb una presncia determinant de lactriu espanyola Emma Surez, fent de la mare protagonista duna histria gens convencional. Malgrat la bona interpretaci dEmma Surez, una altre dona que fa de mare ha estat guardonada com a millor interpretaci femenina, ens referim a lactriu Jasmina Trinca del film itali Fortunata de Sergio Castellitto.
En Una certa mirada sha atorgat tamb una important distinci al film inaugural de la secci, Barbara de lactor i cineasta Mathieu Amalric, un perfecte vehicle cinematogrfic per la cantant i actriu Jeanne Balibar, que ha obtingut el Premi de la Poesia en el Cinema. Mentre que el premi a la Millor Direcci ha estat per Taylor Sheridan i el seu film Wind River, un potent debut del reputat guionista de films que han competit precisament a Cannes com els thrillers Sicario (2015, Dennis Villeneuve) o Hell o High Water (2016, David McKenzie).
Per acabar no podem obviar el guard obtingut per la nica presncia catalana en les competicions del certamen francs, el curt documental Els desheretats de Laura Ferrs, treball produt per Inicia Films, i que concursava en la Setmana de la Crtica de Cannes.

Notcies - Cinema Catal . NET
Els premiats a Cannes 2017

lectures: 143

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

29 de maig de 2017


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small