cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ELS TNDEMS DE DIRECTORS REGNEN PER UN DIA AL FESTIVAL DE SANT SEBASTI

La jornada del diumenge 24 de setembre ens deixava dos plats forts de diferent signe aix com una inesperada revelaci. En un dia marcat per films dirigits a quatre mans, el reconegut tndem format pels bascos Aitor Arregui i Jon Garao presentava el seu nou film parlat en euskera Handia inspirat en fets i personatges histrics. Daltra banda, el tndem francs Eric Toledano i Olivier Nakache repetia en la seva frmula de comdia fcil i popular amb Cest la vie. I la sorprenent descoberta arribava amb una rara combinaci de documental i pellcula de ficci a crrec dels documentalistes belgues Yves Hinant i Jean Libon, Ni juge, ni soumise. En aquest estrany hbrid cinematogrfic ambds cineastes es serveixen duna matria primera privilegiada, un personatge autntic, la jutgessa dinstrucci Anne Gruwez, qui sinterpreta a s mateixa. En aquest docudrama es reflecteix tot el carisma daquest personatge singular, una jutgessa estrella, aix com la complexitat de la seva feina diria de magistrada enfront de criminals, lladres o agressors sexuals. Entre lhumor i lhorror, el film ens deixa un ampli i grfic repertori sobre la duresa de la vida dun mn real sovint inconegut que es revela en el despatx i les investigacions dAnne Gruwez.

Gegantisme

Desprs del gran xit del cinema basc Loreak dAitor Arregui i Jon Garao, candidata espanyola als Oscar 2015, els dos directors repeteixen tndem en la direcci i retornen a la competici oficial del Festival de Sant Sebasti per presentar un film inspirat en fets reals i rodat novament en euskera Handia. Es tracta dun film estructurat en diversos captols, que ressegueix la histria de dos germans bascos dun caserio guipusco en el segle XIX, especialment quan Martin torna viu de les guerres carlines i descobreix que el seu germ Joaqun sha fet enormement alt, convertit en un gegant. Aquest fet inexplicable mour ambds germans a fer una gira per Espanya i Europa per fer fortuna mentre Joaqun s exhibit com a fenomen mundial.

El film adopta un to de cinema fantstic en molts moments, degut al fet extraordinari del gegantisme dun dels germans. Aix fa que sacostin en molts moments a lmbit de les llegendes, on all real adquireix aires de faula, com si shagus impregnat del cinema de Tim Burton o Terry Gilliam. Per aquest film bascula entre el melodrama familiar, sobretot lamistat fraternal, i tamb la comdia, deixant moments genuns per lhumor i les bromes, sovint a partir dels malentesos idiomtics. El film resulta atractiu en general, amb instants inspirats, amb una rica concepci visual, per en molts trams es fa monton i feixuc, amb un reguitzell descenes estirades, deixant una ambivalent sensaci de descompensament que est a punt de malmetre els seus evidents encerts.

Celebraci

La comdia francesa Cest la vie dels directors Eric Toledano i Olivier Nakache - responsables dxits com Intocable (2011) i Samba (2014), que va clausurar la 62a edici del Festival basc-, sha colat de forma fora incomprensible enmig de la competici oficial. En aquesta ocasi, la comdia gira sobre els maldecaps de la celebraci duna boda moderna en una mansi estil segle XVII a crrec dun veter director duna empresa de ctering, interpretat amb la coneguda solvncia per Jean-Pierre Bacri. El film s una simfonia coral impregnada del vertigen dels preparatius duna festa concorreguda, on conflueixen sobretot un extens servei i, posteriorment, els convidats. Aix que ens trobem en un espai propici al caos i el desordre, i que avana sovint a un ritme voragins.

Els directors espremen els acudits, el xoc de personatges oposats, els jocs de paraules, els personatges ridculs i estrafolaris o els tics i manies daltres protagonistes. Enmig daquest sarau al llindar del collapse sobresurt tamb un impulsiu dj suplent (Gilles Lellouche). Cest la vie no es conforme en ser un simple passatemps sin que procura combinar all greu i all anod, buscant tant el riure fcil com la reflexi o la sentimentalitat. Es tracta duna frmula de comdia fcil, de regust agredol, bastant apamada per aquest tndem francs, en qu el resultat final s tan previsible com efectiu.

Notcies - Cinema Catal . NET
Lequip artstic de la pellcula "Handia"

lectures: 55

Una crnica de Joan Millaret Valls

27 de setembre de 2017


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small