cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ART VERSUS CONSCINCIA

El cineasta suec Ruben stlund presenta The Square, pellcula guanyadora del passat Festival de Cannes, desprs de la sacsejada que va significar la seva carta de presentaci Fuerza Mayor/Turist (2014). El ttol original respon a un concepte espacial, geomtric, la plaa, el quadrat, la nova installaci que prepara el programador dun museu dart contemporani, Christian (Claes Bang), amb la intenci de moure a la reflexi sobre la condici humana a travs del valor de lajuda desinteressada envers els altres.

Per una entrevista inicial posa contra les cordes al personatge principal, confrontat a les seves prpies declaracions, amb un seguit de paraules buides, sense sentit, definicions incomprensibles, crptiques, inintelligibles, com passa sovint amb el mateix art abstracte. I lideari o la voluntat de Christian de cara a la nova exposici s posada en qesti tamb a nivell personal quan s atracat al mig del carrer desprs de caure en un parany per ajudar els altres.

The Square s un film controvertit i incisiu, i ho fa sovint des de la comdia, emprant un to pardic i corrosiu. Aquesta orientaci crtica i sarcstica es posa de manifest tamb en una escena de sexe entre lentrevistadora, Anne (Elisabeth Moss) i Christian. Una situaci que deixa lhome, pare divorciat amb dues nenes, com un eglatra, confirmant lautntica dimensi mesquina dun personatge tan clebre i fams.

El film planteja un dels gran temes de la contemporanetat europea, els valors de la solidaritat en comunitat, els drets personals, laltruisme. I busca la conscienciaci i la marca dels prejudicis des del permetre duna forma buida, essncia de lart abstracte. Una proposta que planteja els propis lmits de lart contemporani, qestionant-se la utilitat de lart no figuratiu. Aix, els dards dstlund posen lmfasi en labast limitat de lart conceptual per plantejar problemes dtica i de comproms.

El plantejament cinematogrfic s tan obert i agosarat que aconsegueix posar contra les cordes a lespectador. El discurs provocador i gens retric apareix carregat dambigitat, contribuint enormement a lempenta que cont aquesta tan temerria com satisfactria proposta. Un film que interpella directament a lespectador i laboca a la incertesa i el dubte, igual que el pblic confrontat a la contemplaci de lart modern, que es pot moure entre latracci o el rebuig. La mateixa reacci que cerca el suec stlund en el pblic, fascinat o incomodat davant unes imatges del film sovint de sentit allusiu.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 20

Una crtica de Joan Millaret Valls

10 de novembre de 2017


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small