cinema catal� . caT
Notícies anteriors
WONDER WHEEL

Woody Allen s un director que recorre sovint a la nostlgia en els seus films. I la seva darrera proposta, Wonder Wheel, n’s un clarssim exponent. L’escenari, al qual apella directament el ttol, s el parc d’atraccions de Coney Island i la seva icnica roda de fira, que el propi Allen deu recordar perfectament de la seva infantesa a Brooklyn. L’poca, els principis de la dcada dels 50, en qu Estats Units deixava definitivament enrere el record de la IIa Guerra Mundial i comenava a revolucionar el segle XX i a fixar les bases d’una nova manera d’entendre la vida. En aquest context, el realitzador de Manhattan segueix els cnons de la dramatrgia realista nord-americana, tant a l’ala en aquells anys, amb noms com Tennessee Williams, Arthur Miller o Eugene O’Neill, a qui es cita directament a la cinta, i ens presenta la vida de quatre personatges atrapats per les seves vides, d’una manera o altra, i que veuran creuar els seus destins en el transcurs d’un calors i trgic estiu.

La histria, narrada a travs d’un d’aquests protagonistes, el socorrista amb aspiracions literries interpretat per Justin Timberlake, ens presenta a un matrimoni absolutament mecnic i simbitic entre una cambrera de mitjana edat (una insuperable Kate Winslet) que va haver d’abandonar les seves aspiracions a actriu per cuidar del seu fill com a mare soltera, i l’home amb qui es va casar com a recurs fcil per poder tirar endavant (James Belushi), i que regenta uns cavallets al parc. Aquesta anodina i rutinria existncia es veu alterada per l’arribada de la filla d’ell (Juno Temple), que en el seu dia es va casar i escapar amb un mafis, del qual ara intenta amagar-se.

Amb aquestes fitxes i aquest tauler, Allen ens obsequia amb una pea d’nima teatral, en qu el text domina l’acci a travs d’uns dilegs ms propis d’un escenari i que permeten moments de llument, especialment a la parella protagonista, que evoquen personatges com els d’aquell Tramvia anomenat desig o actrius com Bette Davis o Joan Crawford. Uns personatges que arrosseguen tot el pes d’un passat que els persegueix i els sumeix en una existncia sense ms horitz que anar sumant dies al calendari en el cas del personatge de Winslet, i de poder seguir pescant, anant al beisbol i bevent en el de Belushi.

Per el director de Delictes i Faltes fa anys que ha deixat de crear obres mestres, i tot i que continua demostrant un coneixement privilegiat de l’nima humana i els seus anhels i frustracions, i que sens dubte ha rodat un dels seus millors treballs de la darrera dcada, no es pot dir que sigui una obra rodona del tot. Perqu al costat d’escenes plenes de fora, com la de l’arribada de la filla, en trobem d’altres amb elements ms propis d’una de les seves comdies ms lleugeres, com tot all relacionat amb la tendncia pirmana del fill o la irrupci dels dos mafiosos, que no acaben d’encaixar amb el to dramtic de la resta de la cinta. Menci a part mereix la cuidadssima fotografia del mestre Vittorio Storaro, sens dubte un dels principals atractius de la pellcula. El joc entre els tons rogencs i ocres de la casa, amb el gran finestral des d’on es pot contemplar la omnipresent roda de fira sota un cel blau, la platja sota la pluja fina i amb la grisor dels nvols i l’horitz de fons, o el jard xins d’Staten Island on tenen lloc les trobades furtives dels dos amants, es converteixen en un protagonista ms de la histria, acompanyant perfectament els diversos estats d’nim d’uns personatges que han perms a Woody Allen regalar-nos novament una obra personalssima i nica, malgrat la gran quantitat de referents que la conformen.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 195

Una crtica de Marc Serra

24 de gener de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small