cinema catal� . caT
Notícies anteriors
AMOR SUBAQUTIC REDEMPTOR

"La forma del agua" s lltima proposta del mexic Guillermo del Toro, cineasta ben integrat en lengranatge del cinema nord-americ sense haver de renunciar a les arrels de lempremta del gnere fantstic que distingeix tota la seva filmografia. Aquest ambicis i exuberant film embolcallat de romanticisme i fantasia de Del Toro ha estat validat pels acadmics amb tretze nominacions, algunes delles tan importants com millor film, millor director, millor actriu o millor actriu secundria, erigint-se en una de les fermes candidates a estatueta als Oscar.

La forma del agua mostra la vida rutinria per feli duna solitria noia muda, Elisa Esposito (Sally Hopkins), pura bondat i desperit vitalista. Elisa, que pren cura tamb del seu ve, Giles, un publicista gai (Richard Jenkins), treballa en el servei de neteja en un laboratori dalta seguretat del govern americ. En el seu torn de feina, juntament amb una companya de color, Zelda (Octavia Spencer), Elisa es sentir tan atreta com unida a una estranya criatura amfbia que roman en captivitat en aquestes installacions governamentals. El film entronca en el context de la guerra freda, enmig de la por als estralls de la bomba atmica, lhostilitat envers lenemic rus, estigmatitzat, i entre experiments i secrets destat.

Per aquesta realitat de tensi entre blocs dels 60 es veu sovint sublimada en el film per limaginari mgic i somniador del cinema, els musicals o la televisi. I sobretot el film de Del Toro simpregna de lesperit i la mtica duna pellcula de srie B daquells anys, clarament deutor del clssic La dona i el monstre (1954, Jack Arnold), potica reformulaci del motiu de la bella i la bstia, que en el film dArnold pren la forma duna criatura antediluviana trobada en una llacuna tropical. El film aposta tamb per la visi tendre i solidria de la diferncia, cas dels immigrants - la companya de la protagonista, els discapacitats - la mateixa protagonista, o els homosexuals - el ve illustrador.

El film samara duna atmosfera onrica, proper al mn del subconscient, sobretot amb un prleg que connecta els somnis dElisa amb el mn de laigua. Laigua esdev un element matric omnipresent en molts instants del film i que reviu en moments lgids com lescena entre ella i el monstre al quarto de bany, tot inundat, en qu es conjuga el sexe, la sensualitat i la carnalitat dels cossos amb lelement lquid. Un univers fluid que troba en el desenlla la perfecte rbrica del cercle tancat obert a linici, el definitiu moment aqutic de comuni dels amants, el qual acaba donant forma iconogrfica al mateix cartell del film.

Predomina lal del conte, de la faula, tot i el substrat poltic del moment o una certa preocupaci social mitjanant una trada de personatges marginals conxorxats contra el poder, smptoma tamb duna mirada ms adulta de Del Toro. El director de El laberinto del fauno es despreocupa del terror o la por mentre juga a plaer la carta de la irrealitat, el fantstic. Una temperatura fantstica reforada no sols per la mateixa trama, sin tamb per la sumptuosa i amanerada realitzaci, amb uns acurats i contrastats jocs lumnics i un portents disseny escenogrfic. Un conte modern de bons i dolents duna pea, com el cap militar de seguretat, Coronel Richard Strickland (Michael Shannon), en qu es subverteix el concepte dall monstrus. Un conte meravells i flotant damor redemptor en temps dodis i visceralitat.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 145

Una crtica de Joan Millaret Valls

16 de febrer de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small