cinema catal� . caT
Notícies anteriors
NOTES DE NOSTLGIA MUSICAL I BROTS DE BARBRIE ANCESTRAL ES TROBEN A CANNES

Quan penjava dun fil la presncia de lanunciada pellcula de clausura de Terry Gilliam The Man Who Killed Don Quixote per culpa dun afer judicial mogut pel productor Paulo Branco i la productora que volia prohibir la seva exhibici, un tribunal ha fallat contra Branco i es confirma aix que laccidentat film de Gilliam podr cloure el 71 Festival de Cannes. Els tribunals marquen incomprensiblement lagenda del festival com, malauradament, es posa de relleu amb la detenci del cineasta rus Kirill Serebrennikov, seleccionat a competici en la Secci Oficial per Leto, qui no ha pogut assistir al certamen ja que es troba sota arrest domiciliari per ordre de les autoritats russes, mentre lequip actoral deixava la cadira buida durant la roda de premsa de presentaci del film com a testimoni de denncia de la seva detenci. Ms enll de la presentaci de lacurada i nostlgica Leto, la jornada ha deixat tamb un rac pel desconcert grcies a Grns dAli Abbasi.

Leto de Kirill Serebrennikov. Primavera musical

La Secci Oficial ha estat testimoni del salt del rus Kirill Serebrennikov desprs del Premi Especial del Jurat obtingut pel seu film El discpulo (2016) en la secci parallela Un Certain Regard. I ho ha fet amb el film Leto, ambientat en lpoca de Breznev, concretament lany 1980, que retrata lescena musical underground sovitica a la zona de Leningrad. El ttol original, que vol dir lestiu, assenyala una espcie de primavera musical en sintonia amb els aires de renovament i dnsia de llibertat que eclosionaria uns anys ms tard grcies la Perestroika. Per els 80 sn encara anys de ferro, que es viu sota el pes repressiu del rgim sovitic, que no veu amb bons ulls la msica rock, titllada de propagada occidental i contrarevolucionria.

Una pellcula que juga la carta de la nostlgia, un autntic revival musical duna poca marcada per la influncia de grups i msics com T. Rex, Lou Reed, Velvet Underground, David Bowie o Blondie. En realitat, s un biopic musical enmig de lescena russa centrat bsicament amb Viktor Tso (Teo Yoo), un jove que vol obrir-se cam en la msica, i que coneixer a lidolatrat msic Mike Naoumenko (Roman Bilyk) i la seva dona Natascha (Irina Starshenbaum).

Es tracta dun moment musical crucial, un encontre que va marcar el dest de la histria del rock rus contemporani, entretenint-se amb els seus grups ms emblemtics. Una pellcula testimonial sobre el passat per que sobra tamb al present, a remolc de larrest del realitzador rus, i que posa de retruc sobre la taula la regressi de llibertats i involuci democrtica que sembla que pateix la Rssia de Putin. Una pellcula filmada en un aspre blanc i negre, de gran plasticitat, que conjuga diversos moments sota els ressorts del videoclip a travs descenes sublimades, llampecs de fantasia que transcendeixen en part el clima de control i vigilncia. Una esttica vistosa que procura tamb imitar el format granulat de les gravacions en vdeo, imprimint una certa petjada documental.

Grns dAli Abbasi. Bestialitat

En la secci Un Certain Regard cal subratllar la brillant i torbadora aposta del cineasta suec dorigen irani Ali Abbasi amb Grns, a partir dun text de lautor de Djame entrar, John Ajvide Lindqvist. Abbasi aposta de nou pels territoris de la por i all inquietant desprs del seu primer film Shelley (2016), ara amb un film sobre una vigilant en una terminal de ferris suecs, Tina (Eva Valender), que disposa dun olfacte privilegiat per detectar la culpa o la vergonya daquells que amaguen algun crim o es dediquen al trfic illegal. Aquesta capacitat privilegiada, una dot de naturalesa diguem-ne animal, es requerida per les autoritats per ajudar a esclarir actes infames de violncia sobre un infant. Tot canvia per Tina quan coneix un home tan estrafolari i poc agraciat fsicament com ella, Vore (Eero Milonoff), que desprn la olor delatora de la maldat, una ombra de sospita enganxada a la pell, tot i que no sel pugui incriminar per res.

Es tracta de dos essers lletjos, daparena bestial, condemnats a entendres i, fins i tot, a enamorar-se. Per aleshores s quan comencen a emergir terribles i insospitats secrets, com el revers de lamor, i que posa de manifest la herncia gentica duna raa escassament humana. Tot aix acabar posant contra les cordes a Tina, acostumada als humans i als seus valors tics, especialment la distinci clara entre b i mal, confrontada ara a un bagatge salvatge que ignorava per complert.

El text d Ajvide Lindqvist delata lexistncia duna mena de trolls, criatures dels boscos, que sensumen com feres, que gaudeixen en plena naturalesa, i que entroncarien amb certa mitologia nrdica, oportunament passat pel filtre del fantstic modern. Un film que parla dels altres, aquells ssers marginats pel seu aspecte fsic repulsiu, espcie de monstres empesos als marges del nostre mn. Per que com a raa en risc dextinci no volen renunciar a la seva desaparici, i el film es transforma tamb aleshores sobre un manifest per la dignitat prpia i lassumpci del preu de la barbrie per continuar existint. Una de les grans revelacions de la secci.

Notcies - Cinema Catal . NET
Lequip actoral de la pellcula "Leto" a la catifa vermella de Cannes 2018

lectures: 77

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

11 de maig de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small