cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CANNES HA PARLAT EN CATAL GRCIES A "PETRA" DE JAIME ROSALES

El 71 festival de Cannes ha parlat en catal grcies a la concurrncia del film del barcelon Jaime Rosales, Petra, en la Quinzena de Realitzadors, la seva cinquena participaci en la histria del Festival de Cannes, iniciada amb Las horas del da lany 2007 en la secci Un certain Regard. Daltra banda, la Secci Oficial ens ha perms gaudir del melanclic film Cold War del cineasta polons Pawel Pawlikowski, el seu debut a Cannes desprs de dirigir la multiguardonada cinta en blanc i negre "Ida" (2013), guanyadora com a Millor Pellcula Estrangera als Oscar. Tamb ha estat el dia per celebrar lensima participaci del veter i incombustible realitzador francs Jean-Luc Godard amb una nova, agosarada i autoreflexiva polifonia audiovisual, Le livre dimage, competint de per la Palma dOr desprs de Adis al lenguaje (2014).

"Petra" de Jaime Rosales. Secrets i mentides

El cineasta barcelon ofereix a Petra una turbulenta tragdia familiar que neix a partir de linters duna dona, la Petra del ttol - interpretada per Brbara Lennie, actriu present tamb en el film de coproducci espanyola que ha inaugurar Cannes Todos lo saben - que, desprs de la mort de la mare, va a la recerca del pare desconegut. Daquesta manera Petra sintrodueix en el mn dun reputat artista internacional, Jaume (Joan Botey, actor no professional), casat amb Marisa (Marisa Paredes), pares de Lucas (Alex Brendemhl).

Amb un gui de Clara Roquet, Michel Gaztambide i el mateix Rosales, aquesta pellcula parlada tamb en catal, est organitzada per captols, amb un enunciat explicatori del seu contingut, per mantenint una cadncia desordenada i gens lineal, com un trencaclosques. Aquesta estructura de peces que acaben encaixant, i que es regeixen per gran ellipsis temporals entre les seves diferents parts, encomanen un to fred i desdramatitzat al film, un to glacial reforat tamb pel to monton i somort de les converses.

Destaca el film de Rosales per una posada en escena gens intrusiva i molt distingida, que fa gala duna gran precisi amb una cmera sempre en constant moviment a base de suaus i elegants desplaaments, que teixeixen un elegant circumloqui sobre els personatges. Rosales presenta un mn que gira al voltant de la figura de Jaume, un artista admirat, per una figura omnmode, detentora del poder, que menyst a tothom sense cap empatia, capa de vexar a qualsevol amb una crueltat despietada. Un mn trbol fet de mentides i tracions, de revelacions esgarrifoses, el corc que empastifar lentorn familiar amb esclats de violncia seca, la llavor del mal que germinar en una tragdia de regust clssic.

"Cold war" de Pawel Pawlikowski. Balada romntica

Pawel Pawlikowski debuta amb sumptuositat i virtuosisme en la Secci Oficial a competici amb Cold war, una cinta rodada de nou en un estilitzat blanc i negre, com el seu celebrat ttol anterior, "Ida&rsquo". Ara es tracta dun film ambientat en el context dels anys de la Guerra Freda, tal com indica explcitament el seu ttol. I tot comena quan el pianista Wiktor (Tomasz Kot) coneix una noia cantant i ballarina, Zula (Joanna Kulig), en un curs formatiu per competir en concursos de cant coral tradicional polons.

Latracci entre ambds s immediata, irresistible, irracional, passional, per quan les autoritats volen utilitzar la tradici coral autctona amb finalitats propagandstiques del rgim comunista, Wiktor marxa exiliat a Pars des de Berlin per ella desisteix devadir-se i resta a Polnia. Un amor transfronterer, fet dinterrupcions, danades i vingudes, que es desenvolupa a les dues bandes del tel dAcer. Un seguit dencontres i desencontres que tenen lloc, bsicament, entre Pars i Polnia, en una franja temporal que abasta els anys compresos entre 1949 a 1964.

Ms que un film de caire poltic o histric, latractiva proposta de Pawlikowski s una espcie de balada xopa de romanticisme. La parella protagonista s una mostra damors contrariats, dos amants desgraciats, tan impossibilitats de viure allunyats com infelios quan viuen plegats. Una histria inspirada dalguna manera en les vivncies sentimentals dels pares del director, a qui els dedica el film.

Cal assaborir una fotografia molt contrastada, que treballa els clarobscurs, i que denota una depuraci exquisida. Tamb gaudim amb una presncia omnipresent de canons i temes musical, des de la chanson franaise, al jazz, el swing, el primer rock i, sobretot, la msica folklrica, que li donen al film una aire de rapsdia musical. Anotar que pels passatges francesos, el director polons sha servit per papers secundaris del cineasta Cdric Khan i, tamb, la cantant i actriu francesa Jeanne Balibar.

Notcies - Cinema Catal . NET
Brbara Lennie ("Petra") a Cannes

lectures: 12

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

16 de maig de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small