cinema catal� . caT
Notícies anteriors
RIVALITAT JAPONESA AL FESTIVAL DE CANNES

El 71 Festival de Cinema de Cannes ens ha deixat en la competici una rivalitat sense color entre dos realitzadors japonesos. Ens retrobem amb un habitual del festival, el japons Hirokazu Kore-eda - director de films recents com El tercer asesinato (2017) o De tal padre tal hijo, Premi del Jurat del Festival de Cannes 2013 -, que ha presentat enguany una delicada i commovedora cinta sobre una estranya famlia que fa la viu-viu grcies a petits furts, Shoplifters. Per en aquest inesperat duel japons del dia, Kore-eda supera amb escreix al seu compatriota, el debutant en el festival de Cannes Ryusuke Hamaguchi, el director de Happy Hour (2015) que ara ha dirigit Netemo sametemo (Asako I & II), un melodrama romntic adolescent pulcre i carrincl en extrem.

Daltra banda, un festival com Cannes, que sempre prima la presncia autctona, ha afavorit la programaci de dues cintes en carcter de premire. Per un costat, la parella Andra Bescond i Eric Metayer han presentat a la secci Un Certain Regard una discreta i simptica pellcula que combina la dansa i la denncia dels abusos sexuals als infants, Les chatouilles, interpretada per la mateixa realitzadora, Andra Bescond. Mentre en rang de Sessi Especial fora de competici el veter Gilles Lellouche ha dirigit la comdia masculina Le grand bain sobre un grup dhomes que practiquen la nataci sincronitzada en un repartiment en qu destaquen noms com Mathieu Amalric o Benot Poelvoorde.

"Shoplifters" de Hirokazu Kore-Eda. Atpica famlia dacollida

Shoplifters comena amb un pare de famlia, Osamu (Franky Lily), que amb el seu fill de retorn a casa recullen una nena al carrer, Juri (Sasaki Miyu) i se lemporten per oferir-li les atencions i tota lestima possible. Desprs descobreixen que es tracta duna nena maltractada per no denuncien els fets i la mantenen a casa. Una situaci darrancada ben anmala per que encaixa en el context duna atpica famlia que sobreviu amb treballs precaris i amb robatoris a les botigues i supermercats. Una famlia on tothom hi cap, com si es tracts duna famlia dacollida, encara que els les regnes internes resultin ben estranyes. Direm que s una famlia modlica, cohesionada i feli, que desprn harmonia i esperit convivencial, per els dubtes i llacunes sobre el seu funcionament acaben per revelar el secret que amaguen.

A priori, el film de Kore-Eda sembla una nova entrega dels seus coneguts i amables retrats familiars fets en un to aparentment lleuger per alhora traspuant emoci a travs de tocar la fibra dels sentiments dins dels lligams familiars. Per en la present ocasi, la singular famlia s com una famlia fraudulenta, una famlia de circumstncies, tot i que es reforcen els vincles familiars entre ells sense haver-hi relacions consangunies. Kore-Eda sorprn amb el seu inaudit enfocament, donant un cop de tim a lexploraci les clssiques relacions paterno-filials que tant el caracteritzen. En la seva agosarada radiografia familiar, aqu un ens estrictament operacional, que opera com una banda organitzada fonamentada en la construcci de rols familiars, trobem moments de gran lirisme, esplndids moments cinematogrfics i moments simplement commovedors. Una de les perles indiscutibles del certamen francs.

"Netemo sametemo" (Asako I & II) de Ryusuke Hamaguchi. Els dos rostres dun mateix amor

La segona pellcula japonesa a competici, Netemo sametemo (Asako I & II), adaptaci duna novella de Tomoka Shibasaki, descriu el primer enamorament boig i mgic duna noia, Asamo (Erika Karata ), i dun noi, Baku (Masahiro Higashide). Per el noi desapareix de la vida della i, passat el temps, es fixa en un noi de la feina, Ryohei (Masahiro Higashide). que recorda fsicament lantic xicot dels seus desitjos, encara que de tarann i maneres absolutament dispars. La noia que ha perdut el seu amor per que roman encara enamorada de lamor idealitzat, entregada a una imatge, sacabar enamorant dun altre noi, precisament per la semblana amb el primer, en que els dos nois actuen com els dos rostres del mateix amor.

El que podria ser un film torbador o enigmtic sobre un home desitjat que es podria desdoblar en un altre, entroncant amb la potncia del suggeridor tema del doble, com les dues cares del mateix desig, comena i es desenvolupa com una tova pellculeta per adolescents enamorats, un roman intranscendent, sense petjada. I quan vol jugar al final la dramtica carta de lelecci, destriar el vell i etern amor efmer de lamor consolidat, retornem a una atmosfera sense intensitat i seguir pel cam inoperatiu dels tpics del gnere romntic.

Notcies - Cinema Catal . NET
L’equip de la pellcula "Shoplifters" a Cannes 2018

lectures: 78

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

17 de maig de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small