cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LES AMISTATS PERILLOSES SIMPOSEN A CANNES

En un any de forta presencia asitica a concurs per optar a la Palma dOr, ha arribat el torn de Lee Chang-Dong, realitzador sud-core que reincideix de nou a Cannes desprs de les premiades Poesa (2010) -millor gui i Secret Sunshine (2006) millor interpretaci femenina -. El cineasta sud-core ha dirigit ara un extraordinari thriller de tons melodramtics, Burning, a partir dun relat de lescriptor japons Haruki Murakami.

I desprs dAlice Rohrwacher amb la meravellosa Lazzaro felice, la cinematografia italiana aporta la seva segona proposta a la Secci Oficial, de la m de Matteo Garrone, el cineasta de la multipremiada Gomorra (2008), Gran Premi del Jurat de Cannes. Garrone irromp ara amb fora amb la que s la seva quarta participaci en el certamen francs, Dogman, un tempestus thriller rom inspirat en fets reals de la crnica negre local.

"Burning" de Lee Chang-Dong. Sotsobra juvenil

A Burning un cop datzar uneix Jongsu (Yoo Ah-in), un noi que vol ser escriptor, i una noia que fa dhostessa en un centre comercial, Haemi (Hun Jong-seo). Es tracta dun retrobament juvenil ja que ambds no es veien des del temps descola, mentre ara sobreviuen com poden amb treballs precaris. Haemi atreu a Jongsu a la seva vida perqu li cuidi el pis i el gat mentre sen va de vacances uns dies, per Jongsu acabar perdudament enamorat della, subjugat al seu encant i personalitat, vctima duna passi descontrolada.

Aquesta amistat de parella derivar en un singular triangle quan ella torna del seu viatge afric amb un altre noi sud-core que ha conegut all, Ben (Yeun Steven), un noi ric i cnic, loposat a Jongsu, callat i reservat. En una de les escapades conjuntes, Ben revela una estranya confidncia, una obsessi amagada que practica des de fa temps, cremar hivernacles abandonats. Aquesta confessi desferma la inquietud i la torbaci en Jongsu, alimentat tamb pels records de Hamei dinfantesa sobre ell, fets que ell no recorda.

Tot plegat, com la desaparici sobtada della, un adu sense comiat, que el noi no pot capir enamorat com est, subsumeix a Jongsu en un estat dincredulitat i incertesa absolut, un personatge en plena sotsobra. Viu perdut en un laberint vital, es veu atrapat en aquest triangle damistats perilloses, i sentrega a les seves cabries, com els records o les imatges poderoses i atractives que li han transms. El film es contagia aix de misteri i enigmes irresolubles. I en aquest territori relliscs i inestable, Joengsu esdev un sser a la deriva, desnortat, fcilment presa despeculacions, esclafat alhora per les conseqncies de labsncia materna i la figura dun pare violent i explosiu condemnat a pres.

Destaca un personatge femen captivador, ple darestes, esmunyeds, daltra banda habitual en els relats de Murakami, com patentava a Tquio Blues, portada al cinema per Tran Anh Hung lany 2010. Igual que pefrviu lal trgic de lobra de Murakami, el qual sescampa tamb a Burnin. Un film de desenvolupament magistral, un melodrama incandescent i turbulent que tendeix vers un desenlla antolgic.

"Dogman" de Matteo Garrone. Innocncia perduda

Desprs de competir a Cannes amb un relat fantstic gens agrat la darrera vegada, El cuento de los cuentos (2015), Matteo Garrone torna amb Dogman a prendre la temperatura a universos populars i costumistes com feia a Gamorra, per ara es desplaa als suburbis destartalats i degradats romans. Centrat en un perruquer can, Marcelo (Marcello Fonte), home separat i amb una filla a qui adora, home discret respectat i integrat en la vida del barri. Marcelo mant tamb una estreta i complicada amistat amb un cocanman, Simoncino (Edoardo Pesce), un personatge agressiu i problemtic, carregat de deutes pel consum de drogues, enemistat de tothom. Aquesta amistat sentn perqu ambds participen de petits furts per treures un sobresou i, tamb, Marcelo fa de camell tamb de Simo.

Per aquesta relaci arriba a un punt de desencontre absolut quan Simo saprofita per ensima vegada de Marcelo, forat a collaborar en un atracament, fet pel qual Marcelo passar un any a la pres per no delatar a Simo. Quan Marcelo surt de la pres i reclami la seva part del robatori a Samo, no est disposat a deixar-se trepitjat ms, mogut a la venjana. Una amistat trada, la innocncia perduda. Genu relat de la crnica negra, inspirat en el cas conegut com El cuidador de gossos de Magliana lany 1988, Garrone demostra un control absolut de la realitzaci, amb una solvncia excellent en la mirada ms naturalista, transmetent la duresa i la rusticitat daquest entorn. Igualment, un paper immens de Marcello Fonte, personatge silencis, discret, espantads, vulnerable, que finalment perd els papers fart de tanta humiliaci. Un tipus seris i tranquil emps a una transformaci radical.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula "Dogman"

lectures: 44

Una crnica de Joan Millaret Valls/AMIC

20 de maig de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small