cinema catal� . caT
Notícies anteriors
TEATRE EXTREM

El director uruguai Gustavo Hernndez retorna amb el seu tercer llargmetratge, la coproducci espanyola llatinoamericana "No dormirs", a lmbit del terror del seu sorprenent debut, La casa muda (2010). Lepicentre de lacci ser un centre psiquitric en dess convertit en taller per a lexperimentaci teatral, un projecte que arranca de la m duna reputada directora teatral, Alma (Beln Rueda), que vol anar ms enll de les obres convencionals, a la cerca de lobra total.

Es prepara un muntatge teatral a partir dun text inconcls escrit per una pacient morta del mateix psiquitric, en realitat un gui en abisme, obert a limprevisible, a la revelaci. Els mtodes dAlma per lxit de lobra consisteix en forar els seus intrprets a descobrir nous estats de percepci a partir de lalteraci continuada del son. Linsomni prolongat facilita entrar en una dimensi sobrenatural, un estat de suspensi entre all real i all fantstic. Es produeix un accs a una espcie de llimb, un mn parallel, a partir duna viglia continuada, i en aquest portal a una nova realitat saccentuen els sentits, sobt una major sensibilitat, per es corre el risc de que en aquesta prdua del control de la conscincia es desemboqui tamb en la follia.

En aquest film sobre el teatre es juga amb les inquietuds i els desitjos dels aspirants a estrella, la necessitat de trobar el paper de la teva vida, i aleshores s quan ens endinsem tamb en el terror psicolgic. Aix una prometedora actriu de carrera mediocre, Bianca (Eva de Dominici), moguda per les seves aspiracions dascens a la fama, es prestar a participar del pervers joc duna performance nica, mentre es veu assaltada pel maldecap dun pare afectat desquizofrnia, la poc clara relaci amb la seva amiga i companya de repartiment (Natalia de Molina), ms els avisos admonitoris dun actriu que ha treballat a les ordres dAlma.

Dos guardons obtinguts al passat Festival de Cinema Espanyol de Mlaga, millor muntatge i millor fotografia, denoten el bon ofici rere la cmera, per el resultat global no deixa de ser un film de gnere de terror mancat dnima i de poder suggeridor. Ens trobem davant dun fantstic redundant, massa explcit, i que arriba a la matusseria per culpa dun desplegament dusos pautats com visions, confusi de realitat i ficci, grinyols de portes, sustos i girs de gui.

Valorem aix s la retorada simbiosi de teatre i relat gtic a partir del carcter truculent de lexperiment teatral, engolit tot plegat pel sentit excessiu de gran guinyol. En aquest context malalts dentrega absoluta dun actor a un paper, el sacrifici portat al lmit, ens permet percebre lassaig com un acte de tortura. I el taller per innovar en la dramatrgia en un edifici fantasmagric es reformula aqu en clau de casa embruixada, casalot del terror, amb una Beln Rueda com a endimoniada mestre de cerimnies, fora manipuladora desencadenada, impulsada a la recerca desesperada dun teatre extrem per aconseguir una representaci del sucidi.

Notcies - Cinema Catal . NET
El cartell de la pellcula

lectures: 39

Una crtica de Joan Millaret Valls

18 de juny de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small