cinema catal� . caT
Notícies anteriors
DISTINCI EMOTIVA PER HIROKAZU KORE-EDA I DOSIS DE SENTIMENTALITAT A CRREC DICIAR BOLLAN

El glamur en el Festival de Sant Sebasti mant el llist molt alt amb la presncia de l’actor, productor i cineasta Danny DeVito, o les estrelles Ryan Gosling i ClaiFoy, intrprets del matrimoni Armstrong en un film sobre l’pica lunar amb forta crrega dramtica, ’First Man’ de Chazelle, el director de ’La La Land’. Ms enll dels inevitables banys de masses, un dels moments ms bonics del certamen basc podria ser l’emoci mostrada pel cineasta japons Hirokazu Kore-eda al rebre el Premi Donostia de mans del director del festival, Jos Luis Rebordinos, acompanyat de Thierry Frmaux, director del Festival de Canes. Un guard que ha a anat acompanyat de la projecci especial del seu darrer i precis film, ’Un asunto de familia’, Palma d’Or del Festival de Canes. D’altra banda, enmig d’una irregular i fora discreta competici sobresortia l’efectiu i previsible biopic d’Iciar Bollain sobre el ballar cub Carlos Acosta, ’Yuli’.

La dansa del cor

En la Secci Oficial ha rebut una molt bona acollida entre el pblic la coproducci internacional ’Yuli’ d’Iciar Bollan, novament amb un gui de Paul Laverty - el guionista habitual del britnic Ken Loach -, com en films conjunts com ’El olivo’. La trama versa sobre el fams ballar cub Carlos Acosta, conegut amb el sobrenom de ’Yuli’, tot una llegenda de la dansa internacional desprs de guanyar diversos concursos individuals i ser contractat pel Royal Ballet de Londres, convertint-se en el primer artista de color en interpretar diversos papers en ballets pensats per a protagonistes blancs, com el Romeu de ’Romeu i Julieta’.

Es tracta d’un film biogrfic que combina en el seu plantejament recursos ben convencionals aix com una mirada ms original. El film combina els records d’infncia d’Acosta i el seu periple artstic de joventut a travs de la figura clssica dels flashbacks, alternant passat i present. Per all on el film excelleix s quan Acosta reviu els passatges que el van marcar en vida a travs de diferents coreografies de ballet, magistralment concebudes per Mara Rovira, en qu el mateix Acosta s’interpreta a s mateix en l’actualitat.

Si tots els biopics d’artistes i estrelles famoses subratllen l’esfor, la constncia, el sacrifici o la perseverana com a claus de l’xit, en aquesta ocasi s’incideix molt en l’entorn familiar i, principalment, en la conflictiva i dolorosa relaci entre pare i fill. Malgrat tocar altres aspectes, tan tangencialment que queden descuidats, com la bogeria de la seva germana, destaca l’apropament a la figura d’un pare tirnic que va jugar un paper decisiu en la formaci del petit Carlos ja que la pulsi per la dansa no era vocacional, sin una obligaci paterna. Tamb es fa pals en el film un retrat histric de Cuba, com els ancestres esclaus dels Acosta, una petjada inesborrable en el pas, o el nyap del Palau de les Arts abandonat a mig fer enmig del camp quan els aliats sovitics van deixar d’abocar-hi diners, o la dispora dels emigrants cubans en la seva fugida massiva cap a Estats Units, els coneguts com a ’balseros’.

Atpica famlia d’acollida

’Un asunto de famlia’ de Hirokazu Kore-eda comena amb un pare de famlia, Osamu (Franky Lily), que juntament amb el seu fill de retorn a casa recullen una nena al carrer, Juri (Sasaki Miyu) i se l’emporten a casa per oferir-li les atencions i tota l’estima possible. Desprs descobreixen que es tracta d’una nena maltractada per no denuncien els fets i la mantenen amb ells. Una situaci d’arrancada ben anmala per que encaixa en el context d’una atpica famlia que sobreviu amb treballs precaris o amb robatoris a les botigues i supermercats.

Una famlia on tothom hi cap, com si es tracts d’una famlia d’acollida, encara que les regles internes resultin ben estranyes. Direm que s una famlia modlica, cohesionada i feli, que desprn harmonia i esperit convivencial, per els dubtes i llacunes sobre el seu funcionament acaben per revelar el secret que amaguen.

A priori, el film de Kore-Eda sembla una nova entrega dels seus coneguts i amables retrats familiars fets en un to aparentment lleuger per alhora traspuant emoci a travs de l’art de tocar la fibra dels sentiments amb elegncia. Per en la present ocasi, la singular famlia s com una famlia fraudulenta, una famlia de circumstncies, tot i que es reforcen els vincles familiars entre ells sense haver-hi relacions consangunies.

Kore-Eda sorprn amb el seu inaudit enfocament, donant un cop de tim a l’exploraci de les clssiques relacions paterno-filials que tant el caracteritzen. En la seva agosarada radiografia familiar, aqu un ens estrictament operacional, que actua com una banda organitzada a l’estil dickensi de ’Olivier Twist’, trobem moments de gran lirisme, esplndids moments cinematogrfics i altres moments simplement commovedors. Una perla indiscutible.

Notcies - Cinema Catal . NET
Hirokazu Kore-eda amb el Premi Donostia

lectures: 73

Una crnica de Joan Millaret Valls

25 de setembre de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small