cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA FANTSTIC DE CATALUNYA SACOMIADA DESPRS DUNA CATIFA ROJA HOLLYWOODIANA I AMB UN NOU RECORD RECAPTADOR

El dissabte passat s’anunciava el palmars del Sitges 2018, on Climax es proclamava com la campiona d’un certamen que ja s’havia recuperat de la ressaca del 50 aniversari. La triomfadora era una pellcula atrevida i tant trencadora com el break dance que inunda gran part del metratge de Gaspar No; estilista cinematogrfic que ha guanyat aquesta edici grcies a una de les millors performances psicodliques del cinema recent. Pels ms despistats, encara sou a temps d’anar a veure-la a les sales de cinema de tot el pas.

Durant la roda de premsa, el jurat encapalat per Carolina Bang, destacava l’alt nivell dels films presentats i en resum, que havia estat una edici molt competitiva. L’altra vencedora d’aquesta edici (premi de la crtica, premi del jurat jove i premi especial del jurat) era Lazzaro felice, que es podria haver emportat perfectament la mxima distinci, una Maria al millor llargmetratge. Una allegoria anacrnica sobre la innocncia, amb la qual ressuscita el neorealisme itali, com el de Luchino Visconti a La Terra Trema. Ara b, sobretot pel que es recordar la cinta d’Alice Rohrwacher s per ser una de les crtiques socials ms ben perfilades dels nostres temps, reflex de les pitjors dinmiques del capitalisme.

El jurat tamb reconeixia el realisme de l’absurd de Quentin Dupieux, tamb conegut com a Mr.Oizo. El director francs s’emportava el premi a millor gui per Au Poste!, una comdia paradoxal de doble tall que comena amb un rutinari interrogatori policial i acaba convertint-se en un autntic garbuix. El principal ingredient d’aquest vodevil s l’humor negre, capa de reblar la pantalla o el mateix escenari (depn de com es miri i sense nims de filtrar ms informaci). Per la seva banda, Panos Cosmatos va ser reconegut com a millor director per Mandy. Una premire que venia amb regal i s que el mateix protagonista, Nicolas Cage, visitava la Blanca Subur per tal de satisfer un fotimer de seguidors.

Pel que fa a la Millor Animaci, aquesta va recaure a Mirai, un discurs inclement i necessari sobre la societat japonesa ms consangunia. Un premi que re-consolida a Mamoru Hosoda desprs de seduir per quarta vegada al jurat d’Anima’t amb la seva particular lrica visual. La seva ltima obra s un dptic sociolgic que juga intrpidament amb l’espai-temps, disposat a coadjuvar i a fer meditar a ms d’un nucli familiar. Un fresc inoblidable que competia durament amb Penguin Highway, anime que confirma el potencial d’un institutor de l’animaci, Hiroyasu Ishida, un especialista en fusionar fantasia i contemporanetat. A diferncia del que descriu el seu ttol, es tracta d’una faula a vegades excessivament kawaii- sobre el canvi climtic, el desequilibri de l’ecosistema i la cupiditat humana.

Pel que fa al cinema seulita, tant emergent durant les ltimes edicions, era representat per Burning de Lee Chang-Dong, un magnfic assaig que parla de les arrtmies del cor hum quan aquest no sap expressar el que sent. Aquesta adaptaci de Haruki Murakami es convertia en una autntic hivernacle d’emocions, mantenint la tensi i el desconcert fins al final del relat. Per la seva banda, Monstrum s’emportava el premi del pblic Panorama Fantstic grcies a un "creature feature" farcit d’acci, sarcasme i esferement. Jong-Ho, el seu creador, ha desplegat tot el seu potencial visual per elaborar una rondalla teratolgica que cont els millors ingredients del fantstic core.

De les 256 pellcules que integraven les diferents seccions d’aquesta edici, tamb destaquem cintes que b podrien haver-se emportat algun guard, com s el cas de Killing, on Shynia Tsukamoto desmitifica i tortura la figura del samurai. Amb l’austeritat que caracteritza el director de Vital, aquest fa gran el subgnere "chanbara" i el porta a un judici moral inaudit. Cada pla parla per si sol, expressant gran complexitat i coerci. Obra cabdal del festival, que noms aconseguia guanyar un premi pel seu repertori musical.

L’ltim cap de setmana comenava llanant focs d’artifici grcies a Upgrade, un sci-fi sublim que conjuga amb el futur, el passat i el present. Tot comena amb un viatge frentic al futur (no molt lluny), que enriqueix un dels debats del present (I.A. i realitat virtual), mentre extorqueix la utopia d’un passat (ideada per Thomas More). Aquesta pea es convertia ni ms ni menys que la guanyadora del premi del pblic de la Secci Oficial, pel que el seu xit a la cartellera est ms que assegurat.

Durant l’esprint per arribar al final del Festival -on els zombis del primer cap de setmana quedaven enrere i noms els cinfils afamats sobrevivien al desenlla- es varen poder veure apostes tant interessants com Aniara, llarg que abanderava la cincia ficci ms inquietant i minimalista del certamen. El seu autor, Hugo Lilja, aconseguia estimular la conscincia i la curiositat dels espectadors ms exigents amb el gnere, que aquest any rebien una especial inspiraci a travs del cartell i el seu homenatge a 2001: una odissea de l’espai.

Una edici que ser recordada com el Festival de les estrelles (hi ha assistit des de Nicolas Cage fins al caritatiu John Carpenter, passant per Tilda Swinton, Ron Perlman, Ed Harris o M. Night Shyamalan, entre d’altres) i que ha superat en nombre de venda d’entrades l’edici del 50 aniversari, que ja havia registrat un rcord histric. Enguany s’ha arribat a les 67.884 butlletes venudes, un 1,02% ms que l’any passat. Per tant, un festival que incrementa any rere any la recaptaci i, per suposat, el nmero de gneres i films programats. Un colof immillorable per celebrar ms de mig segle de cinema fantstic.

Tot el palmars:

Secci Oficial Fantstic Sitges 51

Millor pellcula: CLIMAX, de Gaspar No

Premi especial del jurat: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher

Menci especial del jurat: L’HEURE DE LA SORTIE, de Sbastien Marnier

Millor direcci: Panos Cosmatos, per MANDY

Millor interpretaci femenina: Andrea Riseborough, per NANCY

Millor interpretaci masculina: Hasan Ma’jun, per PIG

Millor gui (patrocinat per CaixaBank / Obra Social ’la Caixa’): Quentin Dupieux, per AU POSTE!

Millors efectes especials (patrocinat per Slate): Atsushi Doi, per INUYASHIKI

Millor fotografa / Mejor fotografa / Best cinematography: Panjar Kumar, per TUMBBAD

Millor msica / Mejor msica / Best original music: Chu Ishikawa, per KILLING

Gran premi del pblic (patrocinat per La Vanguardia): UPGRADE (ILIMITADO)

Premi del Pblic Panorama Fantstic: MONSTRUM

Premi del Pblic Sitges Documenta:GOODBYE RINGO

Millor curtmetratge (patrocinado por Fotogramas): POST MORTEM MARY, de Joshua Long

Noves Visions

Millor pellcula Noves Visions: DESENTERRANDO SAD HILL, de Guillermo de Oliveira

Millor director Philip Groning, per MY BROTHER’S NAME IS ROBERT AND HE IS AN IDIOT

Millor curtmetratge Noves Visions Petit Format: DEER BOY, de Katarzyna Gondek

Menci especial: DOMESTIK, d’Adam Sedlk

Menci especial a la millor actriu: Jessie Buckley, per BEAST

Menci especial: CHERNOBYL, 1986, de Toni Comas

Blood Window

Millor pellcula: MUERE, MONSTRUO, MUERE, d’Alejandro Fadel

Mlis

Mlis d’Argent millor pellcula: FUGUE, d’Agnieszka Smoczynska Mlis d’Argent al millor curtmetratege: THE DEATH OF DON QUIXOTE, de Miguel Faus

Focus sia

TUMBBAD, de Rahi Anil Barve, Anand Gandhi Lee An-kyu

Menci especial: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto

Anima’t

Millor pellcula: MIRAI, de Mamoru Hosoda

Menci especial llarg animaci: TITO E OS PSSAROS, de Gustavo Steimberg, Gabriel Bitar, Andr Catoto

Millor curtmetratge: THE WHEEL TURNS, de Sang Joon Kim

Menci especial curt d’animaci: UNTRAVEL, d’Ana Nediljkovic, Nikola Majdak Jr.

rbita

Millor pellcula: AMERICAN ANIMALS, de Bart Layton

Menci especial: FLEUVE NOIR, d’Erick Zonca

Fantstic Discovery

Millor pellcula: MAQUIA: WHEN THE PROMISED FLOWER BLOOMS, de Mari Okada

Midnight X-Treme

Millor pellcula: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto

Premi Brigadoon Paul Naschy

BAGHEAD, d’Alberto Corredor

Jurat de la Crtica

Premi de la crtica Josep Lluis Guarner: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher

Premi Citizen Kane a la millor direccin novel: DOMESTIK, d’Adam Sedlk

Menci especial Premi de la crtica Josep Lluis Guarner: UNDER THE SILVER LAKE, de David Robert Mitchel

Slatix Sitges Cocoon

Millor pellcula en realitat virtual: DEERBROOK, de Grayson Moore Aidan Shipley, John Riera, Connor Illsley

Premis SGAE Nova Autoria

Millor direcci: JAURA, de Gemma Blasco

Millor gui: Aleix Abul, per CIUTAT I SELVA

Millor msica original: Natasha Arizu, per DOT

Jurat Carnet Jove

Millor pellcula: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher

Notcies - Cinema Catal . NET
Nicholas Cage, Ed Harris i John Carpenter

lectures: 204

Una notcia dric Antonell

20 d'octubre de 2018


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

jo tamb li hagues donat el premi a Lazzaro felize, sense cap mena de dubte
martin p torello21-10-2018

nancy i fuga estaven be pero que feien a la seccio oficial del Festival internacionl fantastic de Catalunya. Tenen alguna cosa del genere fantastic? No ho veig clar. Espero que no vagin per aqui
JOan Torres21-10-2018

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small