cinema catal� . caT
Notícies anteriors
AUTOFICCI

Pedro Almodvar ens presenta a "Dolor y gloria" a Salvador Mallo (Antonio Banderas), un cineasta assetjat per mltiples dolors i patiments, la figura del creador en crisis, sense ganes de torna a dirigir. La reposici dun film seu antic, esdevingut un clssic modern, lempeny a posar-se en contacte amb el protagonista principal, Alberto Crespo (Asier Etxendia), amb qui va deixar de parlar-se desprs de lestrena, anys enrere.

Es tracta dun film tcitament autobiogrfic, amb un Antonio Banderas que sembla metamorfosat en el mateix Almodvar, des de laspecte fsic a la prpia indumentria. Almodvar basteix una operaci metacinematogrfica, cinema dins del cinema, a partir dun relat calidoscpic sustentat en una intersecci de ttols, des de La ley del deseo a La mala educacin. Tamb arriba ben farcit de preocupacions prpies, transversals en tota la seva obra, aix com tributs diversos, entre altres, a Chavela Vargas.

A Dolor y gloria predomina bsicament la intenci de passar comptes amb el passat. En aquest film confessionari, Salvador du a terme un exercici memorialista, ben b de caire redempcional, per exorcitzar els seus dimonis. Aix un text seu, i apropiat per lactor Alberto, far que quan sigui representat recuperi un personatge estimat, un antic amor de joventut dels anys moguts i agitats de La movida, Federico (Leonardo Sbaraglia).

En aquest procs de reescriptura vital, Antonio sublima tot el que va referncia a la seva infantesa al poble manxec de Paterna. I en aquesta etapa primera evocada, amb una Penlope Cruz com a nova figura maternal, es revela el naixement del seu primer desig, la seva pulsi homosexual. Alludeix tamb al seu pas pel seminari. I referma lamor profs a la mare ja gran, (Julieta Serrano), a qui cuida a casa a Madrid abans de morir.

Dolor y gloria funciona com un bonic mosaic narratiu que cont fins i tot escenes animades i uns crdits que juguen amb labstracci. Un film que compta amb un treball extraordinari dAntonio Banderas, alter ego dAlmodvar, i que destaca per la sinceritat que desprn tot plegat. Cal valorar la contenci en la sobreexposici personal, despullada de petulncia i narcisisme. Aix com la coherncia i homogenetat del conjunt, tot esporgant la seva debilitat per les ocurrncies, extravagncies o sortides de to. El film ms rod dAlmodvar en temps.

Notcies - Cinema Catal . NET
El cartell de la pellcula

lectures: 87

Una crtica de Joan Millaret Valls

3 d'abril de 2019


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small