cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CANES S’OBRE AL COMPS DE LES QUEIXALADES DELS ZOMBIS DE JIM JARMUSCH

La gran festa del cinema del Festival de Canes t una dimensi nacional i com en els darrers anys, la cerimnia d’inauguraci s retransmesa en directe a sales de cinema, assolint enguany la xifra de 600 pantalles. El mestre de cerimnies de la gala inaugural ha estat el realitzador i actor Edouard Baer, qui ha tingut un obligat record per la desapareguda realitzadora francesa Agns Varda, imatge del cartell del certamen. Desprs de cantar les excellncies del cinema com a acte comunitari amb una defensa entusiasta de les sales d’exhibici de pellcules, ha convidat a entrar un per un els membres del jurat internacional, presidit per Alejandro Gonzlez Irritu.

Un Jurat conformat a ms per l’actriu nord-americana Elle Fanning, l’actriu i realitzadora de Burkina Faso, Maimouna N’Diaye, la guionista i realitzadora nord-americana Kelly Reichardt, la guionista i realitzadora italiana Alice Rohrwacher, el gran dibuixant de cmics francs Enki Bilal, el guionista i director francs Robin Campillo, el guionista i cineasta grec Yorgos Lanthimos i el guionista i cineasta polons Pawel Pawlikowski. Desprs d’unes boniques paraules del director mexic com a portaveu del gran jurat sobre la necessitat transformadora i reveladora del cinema, han entrat en escena els actors Javier Bardem i Charlotte Gainsbourg, encarregats de donar per engegada la competici de la 72a edici amb el film d’obertura de Jim Jarmusch.

Country zombies

El 72 Festival de Canes ha concedit l’honor de tallar la cinta inaugural al cineasta Jim Jarmusch amb un film pardic del gnere de zombis ambientat en la petita localitat de Centerville, ’The Dead Don’t Die’, acompanyat d’un suculent repartiment que ha desfilat per la catifa vermella com Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton o Chlo Sevigny. El realitzador nord-americ, present a Canes des d’un bon comenament amb ’Extraos en el paraso’ (1984), i competidor els darrers anys amb ttols com ’Paterson’ (2016) i ’Solo los amantes sobreviven’ (2013), s’ha dedicat a esbudellar cossos a cops d’humor irnic en una particular desconstrucci del gnere dels morts vivents, presidit per una mirada poltica i molt sorneguera.

Es tracta d’un relat apocalptic a remolcs d’estranys fenmens, fruit d’errors en la rotaci de la Terra, que serveix a Jarmusch per fer una crtica a l’Amrica reaccionria i racista, com un Steve Buscemi caricaturitzat com a votant de Trump. Els tics de l’Amrica profunda i blanca es posa de manifest tamb amb la presncia d’un tema musical de country, el mateix ttol del film, la balada perfecta per una comunitat tancada.

Jarmusch aplica una mirada social, disparant dards a la nostra societat de consum, posant damunt el tauler de joc costums i hbits, amb els zombis que tornen als llocs als quals estaven units. Un grup vaga per la farmcia sospirant per Xanax, uns nens zombis que deambulen al voltant de la botiga de llaminadures, uns altres que van esmaperdtus amb el mbil illuminat buscant la senyal wifi, o l’aparici impagable d’Iggy Pop com a zombi cafeinman.

Per crec que farem b en restringir el film a un sa divertiment. Destaca l’humor estrafolari d’un personatge completament extravagant, interpretat per Tilda Swinton, encarregada d’una funerria i magistralment destra amb la katana. Un personatge excntric, completament rar en aquesta Amrica rural, i que serveix per introduir tamb una sorprenent fuga argumental, un imprevist acudit. ’The Dead Don’t Die’ s tamb un film de pura soca de Jarmusch, ben reconeixible, sobretot en el seu tercet de policies protagonistes interpretats per Bill Murray, Chloe Sevigni i Adam Dricer -, lacnics i impertrrits com acostuma a passar amb les interpretacions absolutament desdramatitzades dels seus films.

Si amb els vampirs dilatants de ’Solos amantes sobreviven’ Jarmusch feia una oda al romanticisme i la illustraci des de la subtilesa, la seva revisi del gnere de zombis amb una perspectiva prpia es troba amb les dificultats d’excedir els lmits d’un gnere tan codificat i pautat com aquest, amb George G. Romero de fons. Ens deixa aix un hbrid insegur, on conviuen les maneres dels cmplices estaquirots de Jarmush i el film de zombis ms metafric. Dues lnies que costa de trobar-se, predominant ms aviat el pur i distret passatemps. Tamb s un film autoreferencial, ms enll de la troupe d’actors habituals de l’univers de Jarmusch, on es permet alguns jocs metacinematogrfics quan ens acostem al seu desenlla.

’Una certa mirada’ tamb es posa en marxa

I desprs de la sessi inaugural marcada pel pas maldestre dels entrenyables zombis de Jim Jarmusch arrenca a tot drap el festival prpiament dit aquest dimarts 15 de maig amb les altres competicions paralleles, cas d’Una Certa Mirada, la Quinzena dels Realitzadors i la Setmana de la Crtica. La gran secci Una certa mirada, que tindr un jurat presidit per l’actriu i realitzadora libanesa Nadine Labaki, present en l’edici passada amb el premiat film ’Cafarnam’ (2018), compta amb un envejable catleg de directors i directores, i un especial inters tamb per l’obra de joves promeses.

Retrobem el francs Bruno Dumont que participa amb ’Joan of Arc’, una mitologia prpia tractada en altres ocasions. Desprs de competir en la Secci Oficial de l’edici passada amb ’Vivir deprisa, amar despacio’, el cineasta Christophe Honor competeix enguany amb ’On a Magical Night’ secundat per Chiara Mastroianni, Benjamin Biolay, Carole Bouquet i, de nou, Vincent Lacoste.

Hi haur espai pel cinema d’animaci amb dues propostes. Una est ambientada a l’estiu de 1988 a Kabul sota el rgim dels talibans, ’The Swallows of Kabul’ de Zabou Breitman i Ela Gobb-Mvellec. Un segon film d’animaci tamb concursar grcies al geni de l’historietista grfic Lorenzo Mattotti amb ’La famosa invasione degli orsi in Sicilia’ a partir dels contes infantils de Dino Buzzati.

Tamb tindrem catal i gallec de la m d’Albert Serra i Olivier Laxe. Desprs de participar fora de concurs a Canes amb ’La mort de Louis XIV’, Albert Serra presenta la pellcula francesa ’Libert’, desprs d’estrenar un muntatge teatral amb el mateix nom l’any passat a Berlin i l’exposici ’Personalien’ al Reina Sofia de Madrid. Una cinta que promet ser transgressora i polmica amb un retrat d’uns llibertins expulsats de la cort de Llus XV en el segle XVIII, amb la figura del Marqus de Sade de fons, i protagonisme de Helmut Berger o Ingrid Caven.

Desprs de l’xit de ’Mimosas’ a la Setmana de la Crtica de 2016, Oliver Laxe presenta una coproducci entre Espanya, Frana i Luxemburg, ’O que arde’, sobre Amador Coro (Arias Amador), un home que surt de pres desprs d’haver estat condemnat per provocar un incendi, i va a viure amb la seva mare gran, Benedicta (Benedicta Snchez), en una zona rural gallega enmig de la naturalesa.

En el registre dels debutants hi haur el primer llargmetratge de l’ucrains Nariman Alie, ’Homeward’; la pellcula de debut del xins Zu Feng ’Summer of Ghangsha’; o la presncia del nord-americ Michael Angelo Covino amb l’opera prima ’The Climb’, un film sobre l’amistat trencada de dos amics, Kyle (Kyle Marvin) i Mike (Michael Angelo Covino).

Notcies - Cinema Catal . NET
L’equip de la pellcula "The Dead Don’t Die" a Canes

lectures: 70

Una crnica de Joan Millaret Valls

17 de maig de 2019


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small