cinema catal� . caT
Notícies anteriors
KEN LOACH I MATI DIOP OMPLEN CANES DE MALESTAR SOCIAL

El veter director Ken Loach repeteix a la Secci Oficial de Canes amb La pellcula ’Sorry we Missed you’, la seva catorzena participaci al festival francs, premiat en diferents ocasions, i guanyador de dos Palmes d’Or de Canes per ’Yo, Daniel Blake’ (2016) i ’El viento agita la cebada’ (2006). El seu darrer film de denncia de les injustcies socials del nostre present s una coproducci amb Frana i Blgica, i el cineasta britnic s’envolta de nou de collaboradors habituals, des de l’inseparable guionista Paul Laverty, la productora Rebecca O’Brien o el msic George Fenton. D’altra banda, l’actriu i realitzadora franco-senegalesa Mati Diop debuta amb la coproducci senegalesa-europea ’Atlantique’ sobre la tragdia de l’emigraci africana en el mar quan un grup de joves treballadors de Dakar sense cobrar volen buscar una vida millor marxant per mar a Espanya i derivant aquesta problemtica vers el fantstic.

I fora de concurs arriba l’hora de l’espectacle amb una jornada marcada per la preestrena de ’Rocketman’ de l’actor i director Dexter Fletcher sobre la vida del pianista i cantant Reginald Dwight, conegut mundialment pel seu nom artstic d’Elthon John. Abans, Fletcher Ja havia reemplaat a David Singer en la direcci del exits biopic sobre Freddie Mercury, ’Bohemian Rhapsody’. El biopic musial ’Rocketman’ agafa el nom del clebre tema d’Elthon John ’Rocket Man (I Think It’s Going to Be a Long, Long Time). Un film cridat a rebentar les taquilles i que compta amb un repartiment que ha omplert de glamur la catifa vermella encapalat per Taron Egerton, en el paper de l’estrella Elthon John; Bryce Dallas Howard en el paper de la mare d’Elthon John,; Richard Madden en el rol de John Reid, el seu productor.

L’esclavatge modern

Ken Loach exerceix de nou com a abanderat del cinema de denncia social a remolc de la darrera crisis que ha deixat una famlia tocada i que ara intenta sortint-se a base de treballar moltes hores, amb contractes abusius a vegades. Aquest el cas de Ricky (Kris Hitchen), que s’autoocupa amb una franqucia de missatgeria de paqueteria, un treball de repartiment a domicili subjecte a rgids controls i realitzat amb una furgoneta llogada.

Mentre que la seva dona, Abby (Debbie Honeywood), treballa d’assistent social per a gent desvalguda i necessitada d’atenci, amb jornades molt llargues tamb. I ara, per tal de donar l’entrada de la furgoneta, s’han venut el cotxe d’ella, limitant la seva llibertat de moviments com a cuidadora. La parella t un excs de feina que, d’altra banda, els deixa poc temps per cuidar els seus fills en edat escolar. Fruit d’aquest estrs al qual estan sotmesos, l’estabilitat del matrimoni quedar ressentida. I un nou focus de desestabilitzaci de la famlia s l’adolescncia problemtica del fill gran, el qual comena a absentar-se de l’escola i surt amb una colla de nois a pintar grafits pels carrers.

Loach alerta sobre nous models laborals que acaben desembocant, a vegades, en el pur esclavatge dins l’economia liberal. El propi ttol resulta irnic, ’Sorry we Missed you’, ja que es tracta del lema de l’empresa de repartiment. Loach ens recorda una altra volta les dificultats diries dels treballadors i la seva precarietat, la supervivncia del dia a dia. I tot subjecte a un cmul de traves i contratemps que posen a prova els soferts i lluitadors protagonistes dels seus films. Ken Loach torna a treballar amb actors no professionals per donar major autenticitat i versemblana a les seves histries i ens deixa un nou relat eficient, creble i coherent amb els seu discurs flmic, tornant a rendibilitzar una frmula tan prpia com inimitable.

La tomba ocenica

’Atlantique’ de Mati Diop recupera la idea d’un curtmetratge anterior del 2009 amb el mateix ttol que el seu debut en el llargmetratge ’Atlantique’. Un film que s’obre amb un grup de treballadors de la construcci a Dakar que porten ms de tres mesos sense cobrar i farts d’aquesta vulneraci de drets decideixen aventurar-se en una travessia martima en direcci a Europa a buscar una nova oportunitat de feina i de futur. Un d’aquests nois, Suleiman (Ibrahim Traore), t una relaci d’enamorament amb una noia, Ada (Mama Bineta Sane), tot i que ella s’ha de casar amb un home ric per a qui no estima.

Un film que aborda el drama de l’xode afric, la dispora del nostre segle. L’espera i l’angoixa per la partida dels migrants en una pastera i dels quals no es t notcia, aclapara a Ada, trasbalsada per la desaparici de Suleiman. Per en aquest context social i una realitat humana farcida de desigualtats, all estrany i paranormal es fa present en el film el dia del casament d’Ada amb el proms convingut.

Tot comena amb un incendi en l’habitaci del matrimoni i els rumors diuen que Suleiman ha retornat i no s’ha enfonsat en el mar. Aleshores el film es transforma en un film de fantasmes, uns retornats que semblen morts vivents, nimes en pena que reclamen els seus drets i una sepultura digna. Alguns moments ens recorda ’La niebla’ (1980) de John Carpenter, en qu els cadvers d’uns nufrags retornen a terra ferma per castigar als responsables de la seva desgrcia.

Enmig d’aquest relat propens a all inexplicable i fantasmagric s’hi afegeix una investigaci policial duta a terme per un policia que pateix diverses crisis respiratries, una mena d’sser en trnsit, que enrareix encara ms una histria cada vegada ms torbadora. Igual que la prpia histria d’amor contrariada prendr un caire romntic d’amors desprs de la mort. En definitiva, ’L’Atlantique’ esdev una mena de faula poltica que denuncia la tragdia dels nufrags africans, difunts sense una tomba que els recordi, enterrats tots en el fons del mar on reposen els seus ossos. Un tribut als fills annims de la dispora africana.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula de Ken Loach "Sorry we missed you"

lectures: 34

Una crnica de Joan Millaret Valls

18 de maig de 2019


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small