cinema catal� . caT
Notícies anteriors
L’ESTRANGERITAT DE SULEIMAN EMBADALEIX CANES

Amb un Premi del Jurat de Canes grcies a Intervencin divina (2002) i diferents participacions recordades com la cinta de caire autobiogrfic El tiempo que queda (2009), el palest Elia Suleiman arriba amb un film francs tan apreciable com delicis, It Must be Heaven. Un cineasta, interpretat per ell mateix, s testimoni atnit i mut de fets que passen a prop seu, ja sigui des de casa seva amb un ve que li pren les llimones o sovint des duna terrassa dun caf contemplant amb ironia crtica actituds i accions humanes sense sentit o ben ridcules. Un film estructurat en tres temps i un epleg, primer des de Palestina i desprs des de Pars a Nova York, amb un retorn final a casa.

Es tracta dun viatge itinerant, sovint amb un projecte cinematogrfic sota el bra i que xoca sempre amb el buit dels productors - i que en lepisodi americ el veiem compartint sala despera amb un solidari Gael Garca Bernal -. Un esplndid film en qu predomina la mirada estranyada del protagonista, ell mateix un perfecte estrany, un turista perdut, un estranger sempre en fora de lloc, vagi on vagi. Suleiman fa gala dun finssim dot dobservador de la representaci de la vida com a comdia humana. I estructura la seva trama en una successi desquetxos en qu tot est presidit per lhumor de labsurd i amb un plantejament esttic minimalista, de rigor inqestionable, sovint amb plans esttics. Una pellcula grandiosa, tan preciosa com commovedora, en qu semblen ressonar les maneres de lhumor clnic del mestre Jacques Tati.

Daltra banda, la darrera pellcula de la Secci Oficial, Sibyl de Justine Triet, ha resultat una experincia decebadora. Desprs de participar amb Victoria (2016) a Canes, la directora francesa ens parla ara duna psicoanalista amb ganes de convertir-se en escriptora, Sibyl (Virginie Efira), que aprofita la seva terpia amb una actriu trastornada, Madeleine (Adle Exarchopoulos), com a material literari per a la seva obra. El trasbals de Madelaine est provocat pel seu embars dun company de repartiment, Igor (Gaspard Ulliek), xicot de la directora alemanya de la pellcula, Mika (Sandra Hller) en la qual treballen. Un film que treballa la confusi entre els desitjos i la realitat de Sibyl, qui finalment acaba entrant tamb en el rodatge de la pellcula a Stromboli. Un film que no sap trobar el punt just en la seva combinaci de comdia i drama, i on base el solapament de capes est resolt de manera gens atractiva, mancat per complert de latmosfera torbadora que envolta a Sibyl.

Una Certa Mirada reparteix els seus guardons

El darrer dia de competici de certamen coneixem tamb el palmars de la secci parallela Una Certa Mirada. El jurat, presidit per la realitzadora libanesa Nadine Labaki, ha atorgar el principal guard a La vida invisible de Eurdice Gusmao del brasiler Karim Anouz, un vists i turbulent fullet sobre la histria de dos germanes, Eurdice i Guida Gusmao, que es separen la dcada dels 50 a Ro de Janeiro per seguir camins oposats i que mai ms es tornaran a retrobar, com s el seu desig, per culpa, sobretot, de la rancnia dun pare excessivament conservador. Un luxs i slid melodrama femen que compta amb un gui de Murilo Hauser i Martha Batalha, segons la novella homnima daquesta ltima. Amb un repartiment conformat per la veterana Fernanda Montenegro, Carol Duarte, Cristina Pereira i Gregrio Duviver, Karim Anouz aconsegueix un dels seus grans xits desprs del seu debut amb Madame Sata (2000), seleccionada a Un Certain Regard, i films comO Abismo prateado (2011), presentada en la Quinzena dels Realitzadors de Canes.

La resta del palmars reconeixia els valors del provocador film del catal Albert Serra sobre el llibertinatge Libert amb el Premi especial del Jurat. Desprs de participar fora de concurs a Canes lany passat amb La mort de Louis XIV, Albert Serra aconsegueix una nova fita amb la seva transgressora i polmica pellcula francesa sobre uns llibertins expulsats de la cort de Llus XV en el segle XVIII refugiats en una espcie de bosc emmetzinat durant una llarga nit de depredaci sexual amb les figures de fons de Casanova i el Marqus de Sade. Mentre que el gallec Oliver Laxe obtenia el Premi del Jurat per la preciosa O que arde. Desprs de lxit de Mimosas a la Setmana de la Crtica de 2016, el cineasta gallec ha presentat una coproducci entre Espanya, Frana i Luxemburg, centrada en Amador Coro (Arias Amador), un home que surt de pres desprs dhaver estat condemnat per pirman i que intentar redimir-se del seu omins passat anant a viure amb la seva mare gran, Benedicta (Benedicta Snchez), en una zona rural gallega, envoltats de la naturalesa, i sota la mirada recelosa i hostil dalguns vilatans.

El Premi a la millor direcci ha anat a parar a mans del rus Kantemir Balagov per un film tan extraordinari com Beanpole. El Premi a la millor interpretaci ha estat concedit a Chiara Mastroianni grcies al seu paper a Pour chambre 22 del francs Christopher Honor. Una menci especial del jurat ha anat al tamb francs Bruno Dumont per la seva visi del procs de Joana dArc a Jeanne. Mentre que el premi Coup de Coeur ha estat atorgat ex-aequo pel debutant nord-maeric Michael Angelo Covino amb The Climb i la canadenca Monia Chokri per La femme de mon frre, pellcula inaugural daquesta secci Una Certa Mirada.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula "Sibyl" de Justine Triet

lectures: 35

Una crnica de Joan Millaret Valls

28 de maig de 2019


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small