cinema catal� . caT
Notícies anteriors
HISTRIA DUN MATRIMONI

Desprs de lxit rotund de Roma a nivell creatiu, de pblic, de distribuci, de premis..., Netflix ha volgut repetir la frmula amb The Irishman i quasi consecutivament amb Histria dun matrimoni, que shan pogut veure en primer lloc en sales comercials i poc desprs a travs de la plataforma. Aquesta frmula no ha fet ms que refermar el fet que s possible produir cinema de gran qualitat per part duna plataforma de pagament, ms enll dels estudis tradicionals. Perqu a la opini (quasi) general al voltant de lalt nivell del film de Scorsese, cal ara sumar-hi aquest film de Noah Baumbach, que en un format molt ms petit ha suscitat tamb una acollida molt favorable.

Tal i com ja va fer a Una historia de Brooklyn, la cinta que el va donar a conixer, Baumbach torna a explicar-nos la histria dun divorci i les seves conseqncies. Aquest cop per, passats quasi 15 anys des daquella cinta, el referent ja no s el divorci dels seus pares narrat des dels ulls del fill adolescent, sin lexperincia vital dhaver viscut en primera persona aquesta situaci, ja que lany 2013 va separar-se de la seva fins aleshores muller, lactriu Jennifer Jason Leigh. I tot i no ser prpiament un relat autobiogrfic de la seva experincia vital, s que s cert que hi ha evidents parallelismes entre la situaci que explica la pellcula i la vida personal de Baumbach, ja que en els dos casos estem parlant dun divorci dun director i una actriu, que es van conixer a Broadway, que tenien un fill en com i en qu va ser ella qui va instar la separaci.

Ms enll daquesta font dinspiraci, no hi ha dubte que la cinta beu directament del cinema de Bergman i Woody Allen, i la seva manera de narrar les dificultats que sorgeixen en tota relaci de parella, especialment en les formades per personatges dalt nivell cultural o que es dediquen al mn de la creaci artstica, i en qu Nova York o el mn del teatre o el cinema hi juguen un paper important. Per deixant de banda totes aquestes evidncies referencials, tamb s cert que Baumbach ha creat una obra personal, que desborda versemblana i sinceritat, en qu intenta abordar aquesta situaci sense buscar culpables, bons o dolents, vencedors o venuts, sin que ho fa des dun gran humanisme i descrivint sobretot les conseqncies i ferides que en pateixen tots els implicats, que en aquest cas sn una mare, un pare i el fill.

La cinta comena amb un prleg brillant en qu es descriu amb imatges i la veu en off de cada personatge els trets, les manies, les habilitats, els hbits... que ms li agraden de la seva parella. Per aquesta visi dun matrimoni idllic es trenca abruptament quan veiem que en realitat els protagonistes estan participant en una sessi de mediaci en qu havien denumerar un llistat de virtuts del seu cnjuge. A partir daqu es van precipitant els esdeveniments amb la marxa della cap a Los Angeles, la seva ciutat natal, acompanyada del fill, fet que obliga a ell a fer-hi constants viatges i estades, que ha de simultaniejar amb la seva feina de director teatral a Nova York.

I amb aquest taulell descacs fixats, es comena a jugar una partida en el terreny vital, emocional, per sobretot legal, en qu el director ens mostra el pitjor de la professi dadvocat, i la manca total descrpols o sensibilitat davant una situaci com aquesta, en qu lnic inters que mostren s guanyar el cas i de la manera ms contundent possible, sense importar gens mica la situaci personal de cada membre de la famlia, o les conseqncies que pugui comportar la sentncia. Parallelament la pellcula descriu el procs dadaptaci de cada cnjuge a la nova situaci, que no ser ni de bon tros el mateix, i les trobades dels dos, bsicament per intercanviar-se el fill, i en qu sorgiran tant moments de tensi com tamb algun de complicitat, com ara la magnfica escena en qu ella li torna a tallar els cabells o la que li corda la sabata.

Per del que no hi ha dubte s de que aquesta pellcula no hagus estat possible sense la implicaci de dos actors en estat de grcia com Adam Driver i Scarlett Johansson, que aporten una intensitat, un realisme i una sensibilitat als seus personatges, difcil digualar. Amb una varietat de registres que recorre totes les fases dun matrimoni (que veiem a travs de nombrosos flashbacks) i duna separaci, amb els seus moments felios, les seves discussions pujades de to, o els seus moments dallunyament, com la icnica imatge dells dos al vag del metro cada un a una banda i amb la mirada perduda. Una imatge que resumeix i exemplifica perfectament la situaci que ha volgut retratar Baumbach a travs daquesta radiografia del matrimoni, que cal afegir a daltres grans ttols sobre la matria com Dos a la carretera, Kramer contra Kramer, Secrets dun matrimoni, o Blue Valentine.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 30

Una crtica de Marc Serra

7 de gener de 2020


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small