cinema catal� . caT
Notícies anteriors
IMPULSO, DE L'URUGUAI MATEO HERRERA, GUANYA EL COUP DE COEUR EN ELS RECONTRES DE CINMAS D'AMRIQUE LATINE A TOULOUSE

El quart llarmetratge de luruguai Mateo Herrera Impulso va guanyar el premi Coup de Coeur en els 21 Rencontres de Cinmas dAmrique Latine celebrats a la vila occitana de Toulouse. Aquest film rodat en un aspre blanc i negre relata el trajecte de descoberta identitari duna dscola adolescent que abandona la ciutat on viu amb la seva via i la seva tieta a la recerca de la introbable figura del pare. La noia est mancada tamb de la figura materna ja que aquesta est fsicament absent al trobar-se treballant fora del pas com tantes dones emigrades llatinoamericanes. Aquest itinerari dafirmaci i autoconeixement personal la menar a emprendre un viatge al camp a casa duns parents on coneixer al seu cos. Tot aquest trajecte comptar amb la irrupci delements fantstics que subratllaran aquesta dimensi i percepci personal des del territori de linconscient, una mica a la manera de La caiguda de la casa Usher de Jean Epstein a partir de lhomnima obra de Poe.

Aquest sentit dorfenesa est prcticament omnipressent en una gran majoria dels llargmetratges vistos, potser el ms clar exponent simblic dun continent trencat i escindit on les famlies estan descompostes i disgregades pel drama de la immigraci. Per tamb una sensaci daband pel fenomen dabast global de dissoluci dels rols paterns i materns deixant als infants i adolescents abocats a un cam sense horitz i a vegades sense moral ni principis tics ni valors de cap mena com han certificat tantes pellcules. Exemples daquest cam errtic i perills dinfants i joves perduts el trobem en el grup dadolescents de Gasolina, la primera cinta guatemalteca rodada en anys de la m de Julio Hernndez Cordn , en qu en les seves sortides nocturnes sense sentit acabaran atropellant a una persona dtnia indgena un altre ingredient com s la presncia dels grups natius llatinoamericans que emergeix en fora en les cintes llatinoamericanes per certificar el seu esclavatge o marginaci - i desprs cremant-lo amb gasolina, el letal combustible de les seves desnortades escapades - per no haver de socrrel i no deixar empremptes. Una altra mostra la trobem en la cinta argentina Una semana solos, segona realitzaci de la jove argentina Celina Murga, en qu un grup de nens i nenes duna petit i privatiu country argent rica comunitat tancada i vagilada que funciona com un ghetto de lalta burgesia - entren i roben en les cases venes sense cap mena de sentiment de culpa o de cosa mal feta. Tot aix passa mentre els pares son dexcursi un cap de setmana deixant el manteniment dels petits a una cuidadora fins que aquest divertit i pervers joc infantil i criminal puja de to en la salvatge destrucci final duna casa de la mateixa comunitat.

Nous relats dinfants perduts o abandonats els trobem tamb en dos pellcules sobre dolorosos i frustrats viatges migratoris a la recerca dun improbable futur. Alicia en el pas del xil Esteban Larran relata la odissea solitria duna nena indgena de 13 anys que fuig del seu miserable poble bolivi per travessar uns paratges inhspits cap a la terra de promissi xilena. Desprs daquest reeixit itinerari homric, unes lletres finals, prcticament un epitafi, ens anuncien que la noia desprs de treballar un mes sense papers com a domstica prcticament la sortida laboral immediata de totes les dones llatinaomericanes fou deportada al seu pas, i nosaltres afegim, potser engolida per un vora desert que es crospeix laldea boliviana originria de la noia. Laltre relat de fugida s el que protagonitza el nen emigrant de El viaje de Teo del mexic Walter Doehner. Aquest nen escapa amb el seu pare cap als Estats Units per durant la difcil i perillosa travessia el nen perd el pare. Aquesta sensaci daband i orfenesa que sescampa al llarg del llargmetratge es veu alleugerit per un reparador to de tendresa i sentimentalitat que, en canvi, no pot eludir mostrar la terrible i colpidora figura del pare mort sepultat per les devoradores arenes del fronterer desert.

El premi del pblic va recaure en la producci argentina El artista de Mariano Cohn i Gastn Duprat sobre una histria dimpostura ambientada en el mn de lart contemporani de fort component crtic, de to irnic i de extraordinria realitzaci, ja comentada en una anterior crnica. Una altra pellcula que ja destacava en lanterior article sobre el festival francs, Vil romance de largent Jos Campusano, guanyava el premi Dcouverte pel tractament brutal i colpidor duna relaci homosexual carregada de violncia i sordidesa de to ben versemblant, prcticament un relat documental farcit dautenticitat. Una altra cinta premiada ha estat limaginativa pellcula duna durada de quatre hores, Historias extraordinarias del debutant argent Mariano Llins, una cinta feta amb un pressupost ridcul i escassos mitjans per carregada de idees amb un to de desmesura i surrealisme en qu tres histries protagonitzades per diferents personatges es desenvolupen parallelament i que va obtenir el premi de la crtica internacional FIPRESCI.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena del film guanyador, Impulso

lectures: 2266

Joan Millaret Valls (Enviat especial a Toulouse)

30 de març de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small