cinema catal� . caT
Notícies anteriors
MENDOZA I KAWASE ABANDEREN LA PRIMERA JORNADA DEL BAFF
El BAFF 2009 ja ha comenat a caminar. Desprs de la inauguraci del passat divendres a crrec de Glasses, darrer film de la japonesa Naoko Ogigami, ahir es va viure la primera jornada de projeccions, amb una notable afluncia de pblic. La bona resposta, potser inesperada, de lespectador barcelon davant el primer dia del certamen, va causar certs problemes en la venda dentrades i accs a les sales. Algunes projeccions es van iniciar amb un lleuger retard, quelcom compensat per lexcellent qualitat del programa. El BAFF va tornar a demostrar la ja coneguda exclusivitat del cinema asitic, amb formes, ritmes i modes de representaci encara impactants en lespectador mig. No aix en el seguidor dun festival que madura any rere any (la denguany s lonzena edici) i que es consolida com a finestra nica duna filmografia molt difcil de trobar en els circuits dexhibici tradicionals.
El filip Brillante Mendoza va tenir lhonor dinaugurar la Secci Oficial Competitiva del BAFF 09. Serbis, darrer llargmetratge dun dels lders de la nova onada de cineastes filipins, s un daquells films irreverents i crus que enfronten lespectador a sensacions desagradables. Per la virtut de Mendoza s convertir el seu descens a lavern amb una experincia voyeur propera al costumisme extic. Serbis descriu (ms que narra) lambient dun negoci familiar, la sala de cinema porno Family, un espai decadent on conviuen amb aparent normalitat les dicotomies ms enfrontades: la innocncia amb la perversi, lentorn familiar amb el negoci del sexe, la vida amb la mort. Mendoza retracta amb plans elephantins el deambular, escales amunt, escales avall, duns personatges perduts en la quotidianitat, insensibles a la contaminaci moral que els envolta. El director filip, premiat a festivals com els de Locarno o Las Palmas, fuig de qualsevol tipus de posicionament tic i es mostra ambigu amb els seus personatges: incapa de jutjar-los, els condemna a romandre cecs en la perversi dun espai en imparable putrefacci.

Si Mendoza construeix un discurs de contemplaci a un ecosistema infernal, Naomi Kawase elabora amb Nanayo un exercici dadmiraci buclica. La directora japonesa, nineta dels ulls del BAFF des que guanys lany 2003 el Drio dOr amb Shara, abandona la seva recorrent ciutat natal (Nara) per traslladar lespectador a lespai ingrvid i celestial de la selva tailandesa. Nanayo sembla la versi antnima de Serbis, doncs ubica lacci (o passivitat) en un espai idllic on conflueixen personatges de races i cultures diferents, condemnats a conviure tot i el bablic de lencontre; no parlar el mateix idioma no els impedeix relacionar-se, estimar-se i odiar-se. Kawase elabora aix una metfora del mn globalitzat on el desconeixement pot ocasionar admiraci (cas del propi seguidor del BAFF davant una cultura que li resulta tan extica com atractiva) o desconfiana. Nanayo s una pellcula que, com tot el cinema de Kawase, cerca transmetre una experincia multisensorial. A lextraordinria fotografia de Caroline Champetier es suma una acurada producci de so. Es construeix un film epidrmic que pot arribar a transmetre efectes tctils, per es condemna la narraci a un segon o tercer pla, ben lluny perqu no destorbi. Sense esdevenir un pas enrere (doncs s coherent amb la resta de lobra), Nanayo no s la pellcula ms lluda de Kawase.
Notcies - Cinema Catal . NET
Fotograma de la pellcula Serbis de Brillante Mendoza.


lectures: 1177

Gerard A. Cassad (enviat especial BAFF)

2 de maig de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Les pellcules de la Kawase m'agraden molt, sobre tot El Bosque del Luto, un poema precis que tothom hauria de veure
Josep M.04-05-2009

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small