cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CMO SE ESCRIBE UN GUIN DE MICHEL CHION REEDITAT
La present edici del llibre de lestudis Michel Chion s una versi revisada i ampliada del seu noveds llibre que es va publicar a lestat espanyol vers 1988 fa vint anys aquesta disciplina es podria dir que ni sensenyava - amb la intenci de contribuir a crear una pedagogia del gui. Avui resulta clar que un bon gui no neix espontniament sin que es fruit sovint de lexperincia i de lestudi. El llibre transcendeix els manuals prctics del sector afegint-hi investigacions prpies i estudis de diversos guions de pellcules de tots els temps com a exemples vius plens dencerts o errors. Tot i que al llarg dels anys sha ests el prejudici de que, al cap i la fi, ja no es poden inventar noves histries i arguments, el que s s ben cert, s que el plaer de la narraci persisteix i que lencert en contar les idees est en els procediments prctics i els usos a lhora destructurar la narraci i els seus ingredients.

El llibre consta de dos gran apartats. En el primer es fa un reps a una selecci de catorze ttols internacionals de diferents gneres amb una sinopsis de largument i un estudi histric i analtic de cada film. Entre aquestes catorze maneres de narrar, que sinicia amb El testamento del doctor Mabuse ( 1933, Fritz Lang) i sacaba amb Uzak (2003, Nuri Bilge Ceylan), hi trobem exemples de tota mena com El intendente Shanso (1955, Kenji Mizoguchi), La invasin de los ladrones de cuerpos (1956, Don Siegel), Taxi driver ( 1975, Martin Scorsese) o Pauline en la playa ( 1983, Eric Rohmer).
A la segona part sofereix un llistat prcticament exhaustiu dels elements imprescindibles dun gui com lesbs dels personatges i els processos didentificaci amb lespectador, els motius que els mouen, les tipologies, els ascendents socials, els dilemes o els antagonistes. Un captol sencer tamb es dedica a estudiar lestructuraci del temps i la seva progressi amb els clmaxs, desenllaos, cops defecte, finals felios o pessimistes, flashbacks o la composici descenes i seqncies. Un altre apartat respon als interrogants plantejats al voltant dels procediments narratius com els punts de vista, les ellipsis, la veu en off, gags recurrents, falses pistes o moments de suspens. I un darrer captol i no menys interessant s el referent als errors de gui com inversemblana, incredulitat, enganys, estancament, personatges mal dibuixats i com aquests aspectes tamb poden donar joc a esplndides pellcules.

Aquesta imprescindible eina de cara als amants del cinema, estudiosos en general i guionistes en acci cont un apndix final on es fa una descripci escena per escena com a exemple dexercici convenient i entretingut de films com Como en un espejo ( 1961, Ingmar Bergman ) o els jocs cronolgics com a nova frmula estructural inscrits al costat dun nou art de la conversaci i la violncia cnica i amoral en Pulp fiction ( 1993, Quentin Tarantino).

Cmo se escribe un guin (edicin definitiva)
Autor: Michel Chion. Editorial Ctedra.
Collecci Signo e Imagen. Preu: 1850 euros.
Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 1032

Joan Millaret Valls

5 de maig de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Molt imteressant.,
J.carlos06-05-2009

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small