cinema catal� . caT
Notícies anteriors
DONEU-LI EL DRIO A BREATHLESS!
Fe derrades: En la crnica preliminar que vaig escriure sobre ledici denguany del BAFF, vaig anomenar en catal el mxim guard que sentrega al certamen com Durin dOr, quan realment el premi s perfectament traduble al catal. El drio (durin en espanyol) s un arbre tropical tpic de Malisia. Rep el mateix nom el fruit que sen desprn, de polpa mantegosa; comestible, dol i balsmic, per dolor desagradable. Aquest fruit s lelement visual que defineix el premi major del BAFF des de fa deu anys. Demano disculpes, doncs, per aquest lapsus idiomtic.

Aspiren a endur-se el Drio dOr totes aquelles pellcules de la Secci Oficial que siguin signades per un nou talent, un cineasta que no hagi rodat ms de tres llargmetratges al llarg de la seva carrera. Compleix tots els requisits, i per tant opta al premi, Breathless, pera prima del sud-core Yang Ik-june, qui produeix, interpreta, escriu i dirigeix una de les millors propostes del BAFF 09. Breathless s un daquells films hiper-violents i crus que basen la seva fortalesa en lexcellncia dun gui que, en aquest cas, despulla un dels tabs ms arrelats al pas presidit per Roh Moo-hyun: la violncia de gnere. Molt ms accessible i clssica del que ens t acostumats el festival, la narrativa de Breathless es fonamenta en la descripci i posterior encreuament duns personatges marcats per la violncia, educats i trastocats per ella. Sung-hoon (interpretat pel propi Ik-june) s un home grotescament agressiu, incapa de sentir cap altre sentiment que no sigui lodi o el rancor. De petit va presenciar com el seu pare assassinava la seva mare i la seva germana petita. Ara ha dacollir a casa seva un progenitor que ha viscut mitja vida tancat a pres. Yeon-heui, per la seva part, s una adolescent descarada i atrevida. rfena de mare, viu en una llar esquitxada per la mort amb el seu germ, un adolescent perdut, i un pare malalt, incapa dacceptar la prdua de la seva esposa. La vida de Sung-hoon i Yeon-heui comena a canviar quan es produeix el seu primer (i com no, violent) encontre fortut.
Breathless segueix la tradici supra-violenta dalgunes produccions asitiques contempornies (de Park Chan-wook a Takashi Miike) per, lluny de centrar-se nicament en limpacte visual daquesta, construeix uns personatges tan brechtians com entranyables que, poc a poc, aconsegueixen ser apadrinats per lespectador. La transformaci vital de Sung-hoon segueix els parmetres clssics dels films de redempci, per el carcter extrem i caricaturesc del personatge (una mena de Don Quintn el amargao implacable) fa ms emotiva la seva metamorfosi i ms descollocants algunes de les seves incoherncies.

Aspira tamb al Drio Sell Out, el primer llargmetratge del malaisi Yeo Joon Han, qui torna a esdevenir home-orquestra del film: productor, guionista i director del producte, ha escrit, a ms, totes les canons duna pellcula a cavall entre la comdia pardica i el musical. Sell Out s una veritable raresa dins dun festival on predomina la profunditat espiritual i lexquisidesa sensorial. Podrem definir-la com la versi asitica de Tropic Thunder (Ben Stiller, 2008), doncs satreveix a fer mofa del cinema dautor asitic, del gust de laudincia malisia pels reality-show televisius o del manglish, langls que es parla en aquest pas bifurcat pel Mar de la Xina Meridional. Sell Out s possiblement la pellcula ms fcilment digerible de tot el certamen i, possiblement, la ms occidentalitzada. Amb un sentit de lhumor acuradament absurd, el millor de la pellcula s la mirada auto-pardica amb que Joon Han sobserva a s mateix i lo poc en serio que es pren la seva obra. s amb aquesta distncia amb la que Sell Out es construeix lliurement, i es permet el pastitx de gneres: de la comdia romntica a la pardia crtica, del musical made in Hollywood al karaoke made in Tokyo, etc.

Un dels films que sembla haver comptat amb el major beneplcit per part del pblic del BAFF s Echo of Silence, pera prima a competici de lactor japons Atsuro Watabe i, per tant, ferma candidata al Drio dOr. El gran problema del film s, per qui subscriu aquest article, la seva previsibilitat. Echo of Silence ofereix un enorme desplegament de lo asitic, s a dir, de tots aquells trets didentitat que fan possible lespai com quan es parla del cinema oriental com un tot homogeni: silencis, temps morts, un decorat nevat tan idllic com simblic, i la farga dun amor impossible. Amb el senzill acte que suposa llegir-se la sinopsi, hom pot asseures a la butaca sense temor a sser sorprs: Echo of Silence t la qualitat innata de ser flmica i narrativament un constant dj-vu, engalanat, aix s, dhiper-sensibilitat asitica.

El dissabte 9 de maig coneixerem el nom de totes les pellcules premiades i podrem descobrir si finalment Breathless rep el reconeixement que mereix, o es guardona el cinema sense riscos del japons Watabe.
Notcies - Cinema Catal . NET
Fotograma del film Breathless del core Yang Ik-june

lectures: 1042

Gerard A. Cassad (enviat especial BAFF)

10 de maig de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

excellent film Breathless
Josep M.13-05-2009

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small