cinema catal� . caT
Notícies anteriors
FIVE MINUTES OF HEAVEN I VENGEANCE, DUES VISIONS DIFERENTS SOBRE LA VENJANA

Immersos en la recta final de la Zinemaldia 09, i oblidat limpacte meditic de la visita de Brad Pitt a Donosti, shan acabat evidenciant les carncies dun certamen incapa de programar una Secci Oficial 100% ressenyable i daugmentar el glamour dedicions passades. A mig cam entre el Festival (esdeveniment de caire festiu i luxs) i el cicle cinematogrfic global, sha acabat descobrint que les mancances de la Zinemaldia no son tan sols econmiques. Altres festivals a Espanya, amb menys pressupost per les idees ms clares (Sitges, Las Palmas de Gran Canaria, o, per qu no, Mlaga), sobreviuen amb menys complexos i sense mostrar-se com un vull per no puc (quiero y no puedo).

Tot i aix, no deixen de projectar-se pellcules dautors molt interessants per al pblic ms expert. Aix, cineastes del pes de Michael Winterbottom, Terry Gilliam, Hanah Makhmalbaf, Oliver Hirschbiegel o Johnnie To, han desfilat per la catifa vermella de Donosti en els darrers dies. De les pellcules dels darrers dos realitzadors esmentats parlarem a continuaci. Dos films (Five minutes of heaven de Hirschbiegel, i Vengeance de To), radicalment diferents en els seus plantejaments formals, per amb curioses confluncies temtiques.El darrer treball de lalemany Oliver Hirschbiegel (El Experimento, 2001; El Hundimiento, 2004) gira entorn del conflicte poltic dIrlanda del Nord i planteja les dificultats dels processos de reconciliaci dins daquelles societats que han patit un conflicte fraternal. A Five minutes of heaven, un reality televisiu vol organitzar el retrobament dun antic terrorista de lUlster Volunteer Force amb el germ de la seva nica vctima, anys desprs de latemptat. Mentre Allister, lex-terrorista interpretat per Liam Neeson, creu en la reconciliaci i de fet la requereix per poder oblidar els errors del passat, Joe, el germ de la seva vctima (James Nesbitt) est dominat per lodi i el rancor, i tan sols t en ment la venjana.

La pellcula (molt adient en un certamen celebrat al Pas Basc) destaca per la seva valentia i per la capacitat de plantejar preguntes i obrir debats. Inspirada en un atemptat real i respectant les identitats dels implicats, Five minutes of heaven recrea un possible (per fictici) retrobament entre vctima i botx. Ambds van veure la pellcula (per separat) i van subscriure totes i cada una de les frases del gui, pel que podrem dir que el film s psicolgicament verdic. La pellcula, molt ben rebuda al Regne Unit, es posiciona en favor del dileg i la negociaci poltica per acabar amb qualsevol conflicte terrorista. En roda de premsa, Hirschbiegel va deixar clara la seva visi sobre lassumpte: s interessant veure com a Irlanda els terroristes van canviar les armes per les americanes i les corbates per lluitar pels seus objectius. Tot i aix el film fuig de la utopia i no parla mai doblit o de perd, si no tan sols de com superar el dolor fixant la mirada en el futur: Qualsevol societat que senfronta als resultats dun conflicte ha desforar-se molt en fomentar lesperit de la reconciliaci; la idea de que tot es pot solucionar donant-se la ma i seguint endavant s errnia. Un dels errors de la pellcula s no profunditzar ms en la soterrada crtica als mecanismes amorals de la tele-realitat, un tema amb el que Hirschbiegel ja flirtejava en la seva pera prima, El experimento, una mena de Big Brother macabre. Parlant del programa televisiu que organitza lencontre entre Allister i Joe, Hirschbiegel es va mostrar reconciliador: Seria genial que un programa com aquest pogus arribar a funcionar. Crec que les persones que fan aquest tipus de programes no son cniques, son persones normals que creuen en el que fan. Per el director ha dentregar el seu programa i aquest ha de ser un bon producte. Quan la televisi treballa amb la vida de les persones, i no amb les duns personatges, sendinsa en terrenys perillosos.

Odi i venjana sn els ingredients que Five minutes of heaven comparteix amb Vengeance, la darrera obra del hongkongus Johnnie To. La pellcula mostra un To acomodat, que retorna (desprs de Mad detective) a aquells terrenys ja explorats on lestilitzaci de la violncia i la dissimulada lleugeresa de la proposta funcionen com sempre. A Vengeance, Johnny Hallyday (en un paper que hauria dhaver interpretat Alain Delon, qui es va desvincular del projecte desprs de llegir el gui) encarna a Costello, un home francs que ha de venjar la mort del seu gendre i els seus nets a Hong Kong. Costello contracta uns assassins a sou per que lajudin a trobar els responsables del crim i no permetin que oblidi el seu objectiu, doncs poc a poc va perdent la memria. En roda de premsa, To confessava les influencies del polar francs i del western en la seva pellcula, i explicava aix els mecanismes de les seves escenes dacci: Aquestes escenes estan influenciades per les pellcules darts marcials. Per en les arts marcials un home pot derrotar el seu contrincant dun sol cop, i jo necessito mostrar-li a lespectador la intensitat dun enfrontament. Per aix dilato tant lespai i el temps, procurant no excedir-me i caure en el ridcul, per tal de reproduir tota la coreografia del combat. El director tamb va anunciar que sha desvinculat del remake de El crculo rojo de Jean-Pierre Melville, doncs no va poder imposar el seu gui a la productora que t els drets del projecte.

Notcies - Cinema Catal . NET
Oliver Hirschbiegel i Johnnie To durant les seves respectives rodes de premsa a Santy Sebasti (foto de Marta Bueno)

lectures: 999

Gerard Alonso Cassad (enviat especial al Festival de Sant Sebasti)

26 de setembre de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small