cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL FECINEMA VIU UNA JORNADA DE PORTES OBERTES A LES PRESONS

La jornada daquest dissabte al Festival de Cinema Negre de Manresa ens va oferir una interessant programaci dominada per la reflexi sobre lestat actual dels centres penitenciaris i la supervivncia dels presos. Duna banda, es va poder veure Les dues vides dAndrs Rabadn, on el realitzador Ventura Durall ens apropa fins a la personalitat dun home real, el mateix Andrs Rabadn que a lany 1994 va acabar amb la vida del seu pare mitjanant el ferotge s duna ballesta, naixent aix un personatge meditic conegut amb el sobrenom de lassass de la ballesta. Lluny de qualsevol mena dintenci de presentar-lo en forma de biopic, Durall situa lacci onze anys desprs per presentar-nos a Rabadn ja dins la pres, on es mostra com un sser hum conscient dels seus actes i de la batalla perduda contra lesquizofrnia, per tamb decididament convenut dhaver superat uns terribles i llargs episodis familiars que sinicien de ben petit, quan havia de suportar el carcter violent dun pare dspota que agredia a la seva mare i a la seva germana, la prdua maternal i la trgica conseqncia personal: una terrible malaltia i la contundent venjana. El film esdev un estudi fora interessant del personatge en qesti impecablement interpretat per lex Brendemhl, heretant part de lessncia daquell assass del Prat que va brodar a Les hores del dia -, per perd embranzida quan sendinsa en les interioritats dels qui lenvolten.

Molt ms contundent i agosarada resulta Un prophte (Un profeta), cinquena pellcula de Jacques Audiard, lautor de Un hroe muy discreto. Audiard tamb ens submergeix a linterior dun centre penitenciari per presentar-nos la histria de Malik, un jove rab de dinou anys, analfabet i sense amics ni dins ni fora de la pres, fet que condiciona el seu futur ms immediat. A partir daqu, Audiard ens ofereix un retrat, cru i violent, al voltant de lesperit de supervivncia del decidit protagonista, que primer es veu sucumbit als codis marcats pels clans ms poderosos entre els presos dominants, per descobrir les interioritats i el poder illimitat de grups mafiosos dins i fora de la pres. Un Prophte ser, sense cap mena de dubte, un dels grans ttols de la temporada, dels ms premiats i ms comentats, doncs la seva contundncia narrativa, lequilibrat mosaic de personatges i el seu excellent gui, lengloben dins duna lnia de nou cinema europeu grcies al qual es podria agermanar fcilment amb Gomorra o Il divo.

I entre tanta pres i presos, el Fecinema tamb ens ha perms recuperar tota una joia del cinema negre clssic nord-americ, un film bastant oblidat per definitivament excepcional. Es tracta de La casa nmero 322, de Richard Quine (1954). Un film ambientat a la ciutat de Los Angeles, on un agent de policia magnfic Fred McMurray ha dintimidar amb lamant el debut de Kim Novak - del lladre de bancs ms buscat de lpoca per daquesta forma caar-lo i recuperar un important bot, per la Novak s molt Novak i en McMurray queda tant embadalit della que sacaba embolicant de forma molt semblant al que ja li havia succet uns quants anys abans amb la Stanwyck a Perdicin.

Avui sacaba lonzena edici del Fecinema i ho fa amb una excepcional sessi de clausura, ni ms ni menys que la Palma dOr del darrer Festival de Cannes, o el que s el mateix la darrera i esperada nova pellcula dun dels grans mestres del cinema actual: Michael Haneke i el seu lla blanc.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de Un prophte


lectures: 979

Albert Galera

22 de novembre de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small